Suziebabs - Italië

2e weekje Italië (bij gebrek aan inspiratie - de titels zullen in de toekomst hoop ik beter worden)

Zo!

Daar ben ik weer - jullie hebben me zeker enorm gemist? :P
Ik was van plan nogal vaak wat te schrijven, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik daar helemaal geen tijd voor heb :P
Als ik niet de halve dag weg ben, ben ik wel druk bezig met Mario of Bomberman spelen met Aurora: maar het is supergezellig!

Om de vragen maar even te beantwoorden:
Tante Loes - zeker leuke dingen gedaan, en ze blijven maar komen! Citroenijs nog niet geprobeerd, wel 'liquerenzia-ijs', of hoe het ook heet. Soort zoethout/dropachtig ijs. Heel vaag, maar wel lekker. Cocosijs is ook lekker trouwens (sorry mam). En het Italiaans eten is inderdaad erg lekker, alleen zo VEEL!!! Echt niet normaal - vandaag geluncht met vis, salade en tomaten. Ik ben gewend aan wat boterhammetjes met smeerkaas, haha. Avondeten is dan ook ontzettend laat, laatst at ik pas om 9 uur 's avonds! Maar ik zal er wel aan wennen!! :) Het bevalt in ieder geval goed, hoewel ik mijn sneetjes witbrood met hagelslag wel mis...

Myrthe: hehe, goedzo :P Foto's zal ik volgende keer denk ik updaten, of anders stuur ik er wel wat! (moet ze nog maken...) En pianospelen is geweldig, het klinkt zo anders dan mijn orgel! :P (gister 3 uur zitten spelen, die dag daarvoor ook... ^^)

Mart: ^^ dankje, ik doe m'n best :P En die boom, ... hij zal er wel overheen komen toch? :P Arm ding :P

Martina: nee, school begint maandag pas! De 15e, dus ik heb nog een paar daagjes ^^
En we kunnen zeker een keer skypen, als het internet het weer doet - ik zit nu in de computerkamer vast omdat de rest van de wifi plat ligt, haha. Maar binnenkort spreken we een keer af, laat ik je het huis zien! (en de tuin, hoewel ik daar ook geen wifi zal hebben - vet groot! Ik woon aan een wijngaard ^^ (dat is niet overdreven))

Amber: nou, ik ga blijkbaar Language School doen, en mijn coördinator (de persoon die hier een beetje alles regelt voor uitwisselstuden en gelukkig Engels spreekt) wist niet welke talen ik zou krijgen. Dus wie weet kom ik straks terug en spreek ik zowel Italiaans als Esperanto :P
De kat is inderdaad leuk, al is het haar hobby haar nagels in mijn been te zetten... dat is nou minder :P Maar ze is wel superschattig! *miauw*
Het Italiaans gaat steeds beter, ik ga echt snel vooruit: ik begrijp tenminste waar ze het over hebben, het grootste deel van de tijd, en ik kan het soms behoorlijk volgen. Gek genoeg snap ik het beter wanneer ze tegen elkaar praten dan wanneer ze tegen mij praten, maargoed.. zal wel voor elkaar komen! ^^

De lessen in het Italiaans... dat zal lastig worden. Mijn coördinator heeft me gewaarschuwd dat ik niet moet schrikken als ik ineens in slaap val, want dat gebeurt bijna bij alle uitwisselstudenten. Het schoolsysteem hier is heel anders dan in Nederland (heb ik gehoord): je gaat zitten in de klas, en je luistert naar de leraar, en na een tijd wissel je van vak, en ga je weer luisteren. Voor zover ik het begrepen heb maak je dus nauwelijks zelf opdrachten of praat je met je medestudenten. Dus ja, als je vijf uur op school zit en driekwart van wat er gezegd wordt niet begrijpt, en je best wel moe bent omdat het nogal veel energie kost om de hele dag Italiaans te proberen begrijpen, willen studenten nog wel eens in slaap vallen... Dan maar hopen dat ik naast iemand zit met enig medeleven zodat ze me wakker kunnen maken! (of juist niet)

Ergens in de afgelopen week (ik heb werkelijk geen idee welke dag het is/was/wordt) zijn we naar het strand gegaan, en daar ... huurden we een fiets. Zo'n groot 3-persoons skelterding, haha. Dus de hele boulevarddinges afgefietst, samen met Aurora en Isabella. Ze waren onder de indruk van mijn uithoudingsvermogen op een fiets, hahaha. Maarja, wat wil je, wij Nederlanders doen niet anders dan fietsen.

Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe makkelijk het in Nederland, en dan met name in Almere, is wat betreft fietsen en verkeer. Er zijn hier geen aparte fietspaden, en ik fiets langs een weg waar auto's 70 mogen (en als ze het niet mogen doen ze het toch). Dat is vrij hard :P Het gaat wel goed hoor, er is veel overzicht, en in de stad rijden ze langzamer, maar het is wel even wennen!

Nu ik het toch over auto's heb: alle vooroordelen over het Italiaanse verkeer zijn waar. Ik begin me sterk af te vragen of de snelheidsmeter van de auto hier niet standaard 20 kilometer te hard aangeeft... dat is namelijk wat ze consequent doen, altijd 20 km p/h sneller rijden dan toegestaan. Gekke Italianen. Maargoed, je komt wel lekker op tijd aan op je bestemming ^^
"Hoe lang is het rijden?" "Ehm, half uurtje?" "Oké, dat doen we in een kwartier."
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZAJNFoHuLno
(en hoewel ze dus steevast te hard rijden heb ik nog geen botsing meegemaakt, geen zorgen :P)

Ik ga waarschijnlijk op de fiets naar school, ik heb een mountainbiiiiiiike, whii! Vet leuk, haha. Al moet ik wel de band even oppompen, want het voelt of er iemand achterop zit. Of twee iemanden.

Lunchen doen Italianen blijkbaar altijd thuis, of in een restaurantje, en GROOT. Zoals ik al zei, ze eten complete maaltijden. Moet ik nog even aan wennen.... Wel even een pak melk voor mezelf gekocht, want na een melkloze week had ik daar toch wel even behoefte aan ;)
Ah, en als iemand zich geroepen voelt hagelslag naar me op te sturen: geneer je vooral niet. Of een wit tijgerbrood, of drop, of stroopwafels..... :P (bij voorkeur niet allemaal tegelijk: ik heb ook weer geen behoefte aan 6 broden, 8 pakken hagelslag en 24 kilo drop XD)
Drop kun je hier trouwens kopen! Ze hebben dropveters, hmmm!!

En de koffie.... die is echt absurd lekker. Hmmmmmmmmmmmmmmmm. Reken maar dat ik ook zo'n koffieding koop (http://ravistationery.com/images/office%20automation/morphy%20richard/Aluminium_Espresso_Coffee_Maker.jpeg) (nou nou wat een link, voor één plaatje...). Hoewel dat waarschijnlijk niet de reden is dat het zo lekker is, maargoed. We hadden gisteren espresso, met suiker, het was echt heel lekker.

Ik ben trouwens niet iedere avond in het restauran (Cellini, heet het, in Pordenone, een dorpje vlakbij waar ik woon), maar de helft van de tijd. Het is er erg gezellig, we eten er ook vaak, en dat is zo lekker....

---excuses, ik klikte iets verkeerd en toen postte het ineens mijn blog: ik was nog helemaal niet klaar!--- ---oké geen zorgen, zo veel komt er ook weer niet achteraan, ik schrijf een blog, geen boek.. :P---

Afgelopen dinsdag had Aurora haar eerste saxofoonles, en zang/muziekles, en ik mocht mee! Was superleuk - ze heeft de lessen natuurlijk in het Italiaans, dus het grootste deel gaat aan me voorbij, maar een deel is best wel te begrijpen. Was wel grappig ^^
En ik mocht ook even saxofoon proberen, hahaha. Erg moeilijk! Herinnerde me aan die keer dat Mirthe me trompet ging leren spelen, al ging dat beter dan saxofoon. En zwaar, zo'n ding! Poeh, mijn arme duimpje. Maar wel erg leuk! Nu kijken of ik enigszins betaalbare vioolles kan volgen, en anders oefen ik wel gewoon buiten in de tuin, waar niemand er last van heeft :P

Dat was het wel weer voor deze keer, ik ga afsluiten - dan blijft het misschien nog een beetje leuk om de boel te lezen :P
Ik zal proberen alles volgende keer wat in te korten, maar met alles wat er hier gebeurt en alle verschillen met thuis is dat best lastig!

Groetjes aan iedereen daar, en ik spreek jullie gauw weer!!!
*reacties/comments worden gewaardeerd :P*

Ciao ciao!!

SB

Reacties

Reacties

Suzanne

Oké oké dit is veel te lang - ik zal het inkorten, geen zorgen, mijn volgende posts worden ook daadwerkelijk leesbaar voor mensen die niet een uur van hun dag willen besteden aan het lezen van mijn rare verhalen! :O :P
Sorry iedereen die zich wanhopig door al mijn geklets heeft geworsteld!! ;)

SB

Martina

Hoi suuz, voor mij hoef je het niet in te korten hoor! Hartstikke leuk om het zo te lezen, je schrijft het precies zo dat ik ook een indruk krijg van hoe je het daar hebt.

We hebben inmiddels al even je huis en tuin voor een deel mogen zien, ONTZETTEND VET! Nou ja zoals ik al zei, tuin, meer een park!

Zeg in slaap vallen doe je niet op school jongedame, hoe lang je ook moet luisteren :p, gaat de dag wel lekker snel. Nog 3 dagen dan moet je echt beginnen, het lijkt me wel lastig zonder opdrachten of praten met je medestudenten, het lijkt mij dat je daarmee juist sneller een taal oppikt. Want ik denk niet dat de leraren langzamer gaan praten xD. In ieder geval alvast veel succes daar op school!

O en het filmpje was hilarisch! Ik heb gelachen =)

Hug !!!! MJ

Marja Potma

Dag Suzanne,
Wat leuk dat je eraan hebt gedacht om me je blogadres te sturen. Ik ga je zeker volgen. Je kunt leuk vertellen, maar dat wist ik al. Voor mij hoef je je verhalen niet in te korten hoor! Ik vind het heel leuk om te kunnen volgen hoe het met je gaat.
Geniet van het goede leven in La Bella Italia (ik ben er ook graag, zoals je weet) en maak ons hier allemaal maar heel jaloers.
Groetjes.

myrthe yara

nouja, zoals je hoort.. niet inkorten! =p en alvast succes met je schooldagen. heb je daar eigenlijk een bibliotheek? en kan je engelse boeken vinden/lezen?

Suzanne

Oooh, bedankt voor jullie leuke reacties!
In dat geval schrijf ik lekker verder!! :D

Haha, ik zal proberen niet in slaap te vallen - ik ben in mijn leven nog nooit in slaap gevallen in een les, haha. En de taal leer je inderdaad sneller denk ik!

Aaaah, mevrouw Potma! Echt cool dat u ook meeleest en schrijft!!! :D :D

Hehe, in het nabijgelegen dorp is een bibliotheek en ze schijnen er Engelse boeken te hebben! Maar ik ga proberen de simpele dingen in het Italiaans te lezen: ik heb nu Het Leven van een Loser in het Italiaans, en een Pokémon stripboekding, hahaha.
En misschien kan ik over een paar maanden aan de Italiaanse Harry Potter beginnen :P Dat zal wat worden...

Groetjes aan jullie allemaal en knuffels terug!!! :D

Stefan

waarom zou je engelse boeken lezen?

Norma

Hey Suzanne, Blijf jij maar lekker veel schrijven hoor! Wij, het thuisfront, vinden alles leuk om te lezen, dus geneer je niet he! Het cocosijs is je vergeven hoor, als ik maar niet hoef! LEUK dat je op de fiets naar school gaat op wegen waar ze met 70 km per uur langs je scheuren. (is dit volgens meneer Turk nou ironie of sarcasme??) Je bestelling hagelslag gaat deze week de deur uit. Ik ben wel heel benieuwd of die Italiaanse leraren jou in slaap krijgen hoor, dat lukt hier alleen maar overdag als je echt ziek bent he! Het filmpje was idd erg grappig! Schrijf dus maar lekker verder, enne, doe er volgende keer ook foto's bij he!! We blijven nieuwsgierig hoor!!

Groetjes Mama

Suzanne

Steef, vraag je me waarom ik Engelse boeken zou lezen of waarom ik boeken zou lezen? :P
De Italiaanse snap ik toch nog niet! :P Zelfs het Leven van een Loser is nog te ingewikkeld :P

En in dat geval grijp ik mijn kans en spam ik het internet vol met gebabbel over Italië!! :D :D :D

(ironie - sarcasme is om me te kwetsen, ik hoop dat dat niet je doel is?)
En fietsen is awesome. Je wilt toch niet dat ik als een watje thuiskom? :P

Hehe ik zal foto's proberen te maken, ik vergeet het alleen steeds... maar geen zorgen, ze komen wel!! :D

Koen_t

Het is mooi om te horen dat alles bevalt, keep on going!

Go wat jammer nou dat we geen dutch_survival paket mogen sturen voor een leger. :-P ik zag trouwens vorige week donderdag al de pepernoten al liggen bij de sligro dacht dat zon 3á4 kilo is. hehe das ook lekker.

Ps:we miste je wel zatetdag op het feest, koning schieten weet ik niet was er zelf ook niet. ^_^

Suzanne

Yooo Koen!!

Ja man, vet leuk! :D
Hehehe, nouja, je mag het van mij wel sturen hoor ^^
Ik stuur het niet terug, als je daar bang voor was >:) (en het huis is groot genoeg, ik claim wel ergens een kamer voor mijn dutch_survival pakketten!)
Pepernoten..... zet die ook maar op de lijst 0.0

Amber

Nou Suzanne, slapen die schoolbanken daar in Italië lekker? Hopelijk verliep je eerste schooldag aangenaam :P
Dat filmpje van Italianen vergeleken met Europeanen was fantastisch!!! Haha, gaaf zo'n supertandem! Mooi dat je het tot nu toe zo naar je zin hebt daar :)

"En in dat geval grijp ik mijn kans en spam ik het internet vol met gebabbel over Italië!! :D :D :D" That's the spirit! Trouwens, ik heb je Steam-chat volgespamt, dat je het weet.

Net als de anderen vind ik juist leuk om je langere verhalen te lezen, laat ze maar komen :D

BenG

Hallo,

je kent ons niet maar toevallig zaten we te gluren bij de blogs over Italië en lazen we de jouwe....erg leuk! Wij hebben ook een blog (zijn 2 maanden in It.) www.beng.reismee.nl en het wachtwoord is: poes. (zo heet onze hond....;-)

Veel plezier nog en we volgen je!

Suzanne

Ehh oké dan XD
Maar leuk, ik zal jullie blogs zo even lezen :P
Veel plezier? ^^ (en bedankt :) )
(een hond die poes heet? Jaaaaja :P)
Ciao!

SB

Mariska

Hoi Suzanne,
Het is echt geweldig om je verslag te lezen. Je schrijven lijkt op een leuke roman. Dus geneer je niet en schijf lekker door.
Groetjes Mariska

Suzanne

Whii, dankjewel voor je leuke comment Mariska ^^
Ik ga nu /eindelijk/ een nieuw verhaaltje schrijven :)
Groetjes daar!!

SB

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!