Suziebabs - Italië

Heus nog wel in leven hoor ......

Zo.

Na een schandalig lange radiostilte ben ik back in action! Nouja, voor zover ik echt iets uitvoer, want ik ben al een halve week ziek ;) Maar ook alweer bijna beter, dus dat scheelt ^^ 17 uur slapen op één dag (en dat dan 3 dagen achter elkaar) helpt blijkbaar XD
Ach, wel 2 nieuwe woorden geleerd: refreddato (verkouden) en influenza (griep), haha.

Goed! Wat jullie gemist hebben... nogal veel, gezien mijn laatste update van een paar weken geleden is, *kuch kuch*.
Maargoed, korte update! Het laatste wat ik schreef was..... Zo te zien ging ik toen nog niet naar school, oeps.

Daar dus maar even wat over schrijven! De school is ongeveer een kwartiertje op de fiets (als ik onderweg niet geschept word door een vrachtwagen en in het lokale ziekenhuis terechtkom) (of verdwaal, zoals de eerste twee keer...), wat ik dus iedere dag even fiets. Tot grote schok van zo'n beetje alle Italianen die ik hier tegenkom, ze snappen het echt niet. Ze vroegen me of ik misschien niet met de auto mocht van mijn gastouders, volgens mij denken ze dat ik bij een stelletje tirannen woon die hun kinderen mishandelen door ze op fietsen naar school te sturen!
Ik heb geprobeerd ze ervan te overtuigen dat het mijn eigen keuze is, maar ik weet niet zeker of dat ook echt gelukt is ;)

Mijn favoriete vak is, verrassing, Engels :P Maar niet alleen omdat dat het enige is wat ik gewoon 100% versta, maar ook omdat het ontzettend interessant is: ze hebben hier twee verschillende 'soorten' Engels, Conversation en 'normaal'. Bij Conversation praten ze gewoon de hele les in het Engels (zelfde geldt voor Duits, wat nog wel te doen is, en voor Frans.. oh jee...), maar het is vet gezellig, want ze hebben het nu over culturele verschillen en wat het betekent om een nationale identiteit te hebben enzo. Dusss we hebben het de hele tijd over Nederland enzo, en ook over een paar andere landen waar mijn klasgenoten vandaan komen (waaronder Roemenië, Albanië en Duitsland geloof ik). En zo leer je ook nog eens wat over andere culturen :P
Mijn Engels Conversation lerares komt uit London, dus daar heb ik ook wat dingetjes van geleerd, onder andere: in Engeland hebben mensen geen ID kaart. Dus als de politie ze aanhoudt zeggen ze gewoon "hun" naam (jaaaa ja). Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.
Dus daar hadden we het even over, eventjes lekker ruzie gemaakt over vrijheid :P
"You don't carry your ID with you in England?" "No. We have freedom!" "No, I have freedom!" Was erg grappig :P

Franse Conversation is trouwens afschuwelijk. Nouja, het is wel te doen - mijn medeleerlingen (die aarzelend en LANGZAAM EN DUIDELIJK spreken) zijn goed te verstaan, de lerares niet, maar dat is niets nieuws. Volgens mij is ze zelf Frans. Die andere komt uit België, en ik moet gauw gaan uitzoeken of ze Nederlands spreekt/verstaat anders moet ik mijn klasgenoten heel gauw vertellen dat ze bepaalde woorden die ik ze geleerd heb misschien maar even niet tijdens Franse Conversation moeten zeggen :P
Nee, ik heb ze niet alleen scheldwoorden geleerd! Ook leuke dingen, zoals 'gezellig', wat ze natuurlijk niet kunnen uitspreken. En de 'ui' is ook onmogelijk: ik probeer het Valentina al een week te leren, maar... het lukt nog niet heel erg :P In het Italiaans worden alle klinkers apart uitgesproken, dus dat wordt u-i, voor ons oe-ie. Niet echt hetzelfde als 'ui'. Maargoed, ik heb nog steeds problemen met "Conegliano", de 'gli' klank. Het is niet gewoon 'gli', het is ngjli ofzo. Iets vaags wat me alleen soms lukt :P Maar ik oefen iedere dag, haha, ik woon immers naast Conegliano, en ze helpen me veel :P

Nu ik hier 5 weken zit spreek ik trouwens, behalve de 'gli' dus, al een aardig woordje Italiaans: ik kan een redelijk gesprek voeren met de meeste mensen, zelfs met mijn gastmoeder Isabella, en zij schijnt dialect te spreken. Pffft, fijn is dat hoor :P Leer ik de hele dag 'pure Italian', kom ik thuis, moet ik ook nog dialect leren, hahaha. Maar het is wel leuk, al is het wel lastig!

Het toets-systeem hier is heel anders dan in Nederland! Hier hebben ze in een les een 'oral test': dat wil zeggen dat een paar (2 tot 4) leerlingen naar voren worden geroepen, en dan gaat de leraar ze vragen stellen die ze dan moeten beantwoorden. De rest van de klas is of lekker niks aan het doen, of aan het opletten, want het schijnt heel moeilijk te zijn (ik begrijp nog niet genoeg om te weten of het moeilijke vragen zijn of makkelijke: ik vul de tijd met Italiaans leren en kletsen, ahum). Maar het probleem is dat niemand weet wie de klos is wat betreft de oral tests: ze zeggen van te voren niet wie er een toets moet doen, dus iedereen zit aan het begin van de les superzenuwachtig te wachten op iets waarvan je zou denken dat het toch minstens een doodsvonnis is, als je hun reacties zo ziet. En dan, wanneer alle namen omgeroepen zijn (echt, het enige wat nog mist is tromgeroffel, of misschiende Jaws muziek) hoor je een collectieve zucht van verlichting, behalve voor de mensen die op dat moment de sigaar zijn. Vanochtend begon er iemand te huilen. Ik weet nog steeds niet precies waarom, maar volgens mij had het iets met een test te maken.... arme Italianen! Ik hoef voorlopig nog geen toetsen te doen, hehe, maar ik maak wel m'n huiswerk (voor de vakken die ik versta).

Goed nieuws trouwens! Ik hoef geen wiskunde te doen!! :D (sorry mevrouw Potma). Ik dacht eerst, nou dat gaat wel lukken, omdat ik het in Nederland natuurlijk al gehad heb, maar deze onderwerpen heb ik nog nooit eerder gezien, en die leraar is niet te begrijpen... een hele rare kerel, hij komt uit het Zuiden en dus spreekt hij heel ander Italiaans dan de rest. Nou is het niet alsof ik het verschil al hoor, maar ik weet wel dat die ik die vent niet versta en de rest wel, haha. Maar ik heb met mijn coördinator in school gesproken, en zij zei dat ik wiskunde gewoon mag overslaan ^^ En natuurkunde ook als ik dat wil: daar ga ik nog even over nadenken, want ondanks dat ik dat in Nederland maar 1 jaar had en het dezelfde leraar is als voor wiskunde, is het misschien wel interessant. We zullen zien ^^
Tijdens de oral tests werk ik vooral met Valentina aan mijn Italiaans: ik heb een schrift waar ik allemaal liedjes in geschreven heb (overgeschreven, met de piano-akkoorden erbij, ik schrijf ze niet zelf :P), dus die vertalen we, haha. We hebben er al iets van 5 gedaan, het is echt leuk! Ik schrijf zelf de woorden (en grammaticale vervoegingen) op die ik ken, en degene die ik niet ken zegt zij ^^ Supergezellig, en ik leer er veel van :)

Ze gaan hier trouwens zes dagen per week naar school, en iedere dag (behalve dinsdag en vrijdag: 12:15u) tot 1 uur. Dus ik ben al een maand hartstikke gedesoriënteerd: school begint om 8 uur, en ik kom om half 2 thuis, dan hebben we een ENORME lunch (teveel! :O maar wel lekker :) ), en daarna de hele middag lekker vrij. Dus aan het eind van de dag voelt het of ik de hele dag vrij was, één dag lijkt voor mij dus twee: een week duurt dus 2x6+1= 13 dagen. Echt heel raar, en ik heb dan dus ook het grootste deel van de tijd geen idee welke dag het is, haha.

Goed, ik ga dit, na het een week in bewaard te hebben omdat ik meer wilde schrijven, toch maar gewoon posten! :O
Ik wilde meer vertellen, maar daar kom ik iedere keer niet aan toe, dus doe het hier maar even mee voorlopig ;)

Maar het is hier, zoals jullie kunnen lezen, erg leuk! :D
Groetjes, ciao ciao a tutti!!!! <3 :D :D


SB

Reacties

Reacties

Kirsten

Heey Suzanne! Volgens mij heb jij het ook super naar je zin!!! Geweldig hoe jij dit allemaal op papier krijgt! Echt heel leuk om te lezen.
Meid geniet er maar van!!!! Groetjes, Uit Nieuw Vennep

Stefan

dus niko dijkshorn had gelijk die Italianen zijn"sentimentelen dweile?" of alleen die ene italiaan na de toets/test ding, voor de rest klinkt het echt leuk, je kan misschien vragen als je Italiaans goed genoeg is of je weer terug mag naar wiskunde :P of dat je voorlopig stopt met natuurkunde maar over een maand ofzo weer terug komt,
veel plezier voor de rest(wanneer heb jij vakantie?)

Loes

Wat een prachtig verhaal om te lezen! Ik zie je al door het verkeer zwalken! Ik vond Rome ook doodeng, op mijn Vespa voor een dag! Maar veel gezien,en veel hulpvaardige Italianen!????

Gelukkig weer opgeknapt,en geen herfstvakantie! Is er nog iets in de buurt,om te verkennen? Of moet je echt met hetO.V.?

En geef mij maar de pasta maaltijden,stuur ik wel brood en melk op!????

Succes met alles, knuffel van de Van Toorntjes!????

Martina

Hoi! Ik neem aan dat je inmiddels wel weer beter bent?

Influenza is latijns, dit gebruiken we ook in NL, alleen de "leken"naam is griep :P En de gekke uitspraak van de u en i e.d. komt uit het latijn, bv leucocyt (witte bloedcel) spreek je uit als Luicocyt. En Italiaans heeft natuurlijk wel wat latijns in zich. Grappig om te lezen.

Ik denk trouwens dat ik liever dan 5 dagen school heb waarvan 2 lang dan 6 dagen kort.

Nou nog veel plezier! En gelukkig, GEEN WISKUNDE!

MJ

Marja

Geen wiskunde.... nou ja! Als je daar toch niks leert waar je wat aan hebt, dan kun je net zo goed meteen terugkomen.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor wiskunde ze daar doen die jij nog nooit hebt gezien. Meer wiskunde B? Scan eens een bladzijde van een wiskundeboek, als je daar de gelegenheid voor hebt?
Verder ben je zo te horen echt in een compleet andere wereld terechtgekomen en dat is precies wat je wilde, toch? Mooi, op een flinke dag rijden met de auto zulke grote culturele verschillen, ondank de EU en de euro.
Geniet, leer, maak plezier! Dit is een ervaring voor je leven.

Mart

Heyy Suzanne! Fijn om te horen dat alles je zo goed bevalt. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers hoor, vooral wat je zegt met dat elke middag als een vrije dag voelt (en de gigantische lunches klinken echt awesome). Volgens mij hoef ik je geen plezier te wensen, je hebt het echt vreselijk naar je zin haha. We horen snel weer wat van je!

myrthe yara

whoops… hoe sloom jij bent met de dingen posten, ben ik met de dingen lezen xD ik opende toenet pas het mailtje met de melding dat je (alweer 4 dagen geleden !!) een nieuwe update had geschreven *blushy face*

Klinkt allemaal supervet! Ik zou zoiets nou graag in Frankrijk willen doen maarja.. money :C

Kan je btw binnenkort een beetje Italiaans praten en dat in een filmpje opsturen ofzo? Ben nu toch wel zeer benieuwd hoe mijn Italiaans-Nederlandse nichtje praat =p

xxxxxxxx

ps. blij dat je weer beter bent ^___^

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!