Suziebabs - Italië

Italiaansheid! 5e week!

Blog

Ciao tutti!
Afgelopen weekend was ik met Cristina, mijn sub-hostmoeder, een weekendje weg! Maar eerst gingen we zondag, samen met Mauro en Mia (de dalmatiër: letterlijk iedereen vindt dat beest geweldig, hahahaha, zo maak je nog eens vrienden!) een wandeling maken in de bergen! We begonnen in een dorpje onderaan de berg, en toen gingen we 1.5 uur omhoog lopen naar drie torens ofzo (die ik tijdens een gesprek met een gozer uit Moldavië (was het Moldavië? Misschien was het Georgië...) volgens mij gemist heb), ik weet het niet precies... maar het ging om de wandeling omhoog (en omlaag), en die was erg geslaagd!
Ondanks dat het Oktober was was het een warme dag, veel zon! Gelukkig liepen we veel onder de bomen, dus hadden we er geen last van! Maar ik had makkelijk een korte broek aangekund!
We waren met een groep van ongeveer twintig man, en achteraf bleek dat Cristina bijna iedereen kende, alleen wist ik dat niet, haha. Een klein groepje was ongeveer mijn leeftijd (iets ouder, rond de 25, maar natuurlijk ben ik enorm volwassen en serieus voor mijn leeftijd dus nu zijn we vrienden voor het leven) (nee grapje, het was gezellig), zij woonden een jaar in Italië om vrijwilligerswerk te doen. Ze spraken, gelukkig, allemaal Engels, en het grappige was dat wanneer ze ee woord niet wisten ze het in het Italiaans zeiden, waarna ik het of herkende of opzocht ik mijn woordenboek (OMA, BEDANKT VOOR HET WOORDENBOEK, ALS IK DAT NIET GEHAD WAS IK VERLOREN GEWEEST). Dus we konden een aardig gesprekje voeren, was erg leuk!!
De bergen zelf waren heel mooi: we begonnen in een bos zoals je dat hier ook hebt op de Veluwe, en we gingen een andere weg terug, tussen de wijnranken door, waar we dus onbeperkt druiven mochten eten die na de oogst per ongeluk waren blijven hangen. Yessss, erg lekker!
Het uitzicht was prachtig, dat hebben we niet in Nederland!!
Oh, en wel grappig: ik heb van die naamplaatjes om m'n nek hangen als ketting (niet mijn eigen, er staat 'Sebastian Moran' op, een man uit een boek), zoals soldaten die ook hebben. Vind ik leuk ^^ (<- geen facebook-verwijzing, gewoon aanduiding van wat ik ervan vindt). Maar er kwam tijdens die wandeling een man praktisch op me af rennen, zijn ogen groot als schoteltjes, terwijl hij in veel te snel Italiaans met overslaande stem uitriep:
"Sei un soldata?!" [Ben je een soldaat?] (niemand zei dat Italiaans moeilijk was). "Ehhh.... non ancora?" [nog niet - wie weet! Ik niet... misschien ooit? Misschien ook niet] Waarna hij een enorm verhaal in het Italiaans begon waarvan ik ongeveer de helft verstond (en me niets herinner... oeps), tot hij zichzelf ineens onderbrak en me vroeg of ik wel Italiaans was. Toen paste hij zijn tempo ietsje aan (niet teveel natuurlijk, dat zou teveel gevraagd zijn, haha), en heeft hij me van alles verteld, wat ontzettend gezellig was, maar ik herinner er me bijna niets van. Behalve dat als je tegen je oor tikt het betekent dat iemand homo is, dus dat ik daar maar mee uit moest kijken (niet dat ik dat deed, maar wij Nederlanders 'zwaaien' met onze hand langs ons hoofd als we bedoelen 'oh, lekker, dat eten!', en dat lijkt nogal op hun gebaar van langs je oor tikken). En dat toen ik hem vroeg "parla piano!" je moet zeggen "parla più lentamente", want "parlare piano" is fluisteren, zo fluisterde hij me toe, haha. En dat is geen mislukte woordgrap, dat deed hij echt, om zijn uitleg te illustreren! Maar het was een geweldige kerel, die op het eind van de wandeling allemaal bloemetjes achter zijn oren en bril had gestoken, erg schattig :P Maar een gezellige middag gehad, dat is zeker!

Maandag, dus de dag na de wandeling, ging ik met Cristina naar Caorle, een klein stadje aan de kust! Heel erg leuk, tientallen kleine winkeltjes, en mooi uitzicht! Het was een beetje mistig, dus toen we de pier op gelopen waren kon je heel Caorle zien, als een mysterieuze stad in de verte... erg mooi! Ik zal proberen foto's te uploaden, maar ik was mijn fototoestel vergeten dus ze zijn met mijn telefoon gemaakt... maar ze zijn vast mooi geworden!
Cristina spreekt geen woord Engels, behalve 'yes', 'no', 'thank you' en 'put your hands up in the air' (god weet waar ze dat vandaan heeft, hahahaha), dus dat was soms lastig! Maar over het algemeen ging het ontzettend goed, Cristina spreekt als een van de weinigen RUSTIG, en ze neemt de tijd om dingen in verschillende manieren uit te leggen! Ik mag van haar mijn woordenboek ook niet gebruiken, omdat ik er meer van leer als ze het me zelf uitlegt, ook al duurt het dan wat langer! En inderdaad, het is waar: omdat we veel meer bezig zijn met de taal, leer ik veel meer! Dit weekend heb ik eindelijk geleerd hoe je een voltooid deelwoord in elkaar zet (supersimpel, als ik wat langer in mijn grammaticaboek gekeken had had ik het ook geweten, maargoed), dat is wel fijn! Gewoon het hulpwerkwoord (tegenwoordige of verleden tijd), en dan het andere werkwoord, wat wij met 'ge-' maken, op 'ato' of 'eto' laten eindigen. Tenzij dingen onregelmatig zijn... maar de meest voorkomende ken ik nu ook redelijk ^^

De winkels hier zijn trouwens absurd mooi... en niet eens allemaal onfatsoenlijk duur! En wanneer ik zeg 'winkels' bedoel ik natuurlijk de dingen die ze er verkopen, voor een of andere Hollandse wijsneus me daarop gaat wijzen! :P
Ze hebben allemaal mooie jasjes en blousjes en broeken en truien, hmmmmm! En de herenafdeling is zo mogelijk nog mooier, tot grote hilariteit en verwarring van Cristina, haha. Maar daar pas ik natuurlijk bijna nooit in, helaas!
Afgelopen dagen heb ik een trui en een jasje gekocht, dus nu op zoek naar een lichtblauw blousje :D
Ik mag wel een extra koffer aanschaffen voor al die nieuwe kleding, want ik had al een soort van trui pullover ding, een broek en twee blousjes gekocht. Nu ik het zo opschrijf moet ik misschien maar wat minderen... ahum. Nooit gedacht dat mijn geld op zou gaan aan kleding! Maar iedereen die een keer fatsoenlijk wil shoppen, ga naar Italië, zelfs in de kleine dorpjes hebben ze supermooie dingen te koop! Hoewel ik er door Ilaria (subzus, 23, studeert wiskunde in Triëst, haha) op gewezen werd dat er in Italië ook een heleboel mensen zijn die zich slecht kleden, haha.

Maar! In Caorle sliepen we in het vakantiehuisje van de vader en moeder van Cristina, echt een leuk huisje! Net zoals de Landal-huisjes hier, dus ik had een mini-herfstvakantie met mijn Italiaanse familie!!! Met Italiaanse koffie, DAT IS ZO LEKKER! En ik sliep in een stapelbed. Awesommmmmmme :D (boven, natuurlijk)
Ik hoefde trouwens niet naar school. Of eigenlijk: er was gewoon school, maar mijn coördinator had het met mijn school geregeld, dus terwijl de rest zat te zwoegen in het Italiaans laveerde ik met mijn nieuwe jasje, gearmd met Cristina, over de boulevard, vrolijk in het Italiaans babbelend. Oké dat is niet waar. Maar ik had wel een nieuw jasje en ik babbelde wel in het Italiaans! Alleen niet 'laverend' en 'gearmd'. Zo Italiaans ben ik nou ook weer niet >:) Maar het is wel luxe hoor, het leven van een uitwisselingsstudent (ondanks het schrijnende tekort aan BROOOOOOOOOOOOOOD en maaltijden op normale uren in normale teveelheden). Wanneer de rest een vak heeft wat ik niet hoef te doen, ga ik met mijn lerares Engels naar de uitvoering van toneelstukken van de tweede klas kijken, die stukken van Shakespeare en Dickens uitvoeren, superleuk! En wanneer ik ergens kom, en iemand zegt: "Questa è un ragazza Olandese, come intercultura!" of iets dergelijks, mag ik overal naar binnen. Superdeluxe! Ik ben blij dat ik al die lieve mensen inmiddels een beetje fatsoenlijk kan bedanken in het Italiaans, anders zou ik me echt schuldig voelen ;)

Maandagavond (geen school dus!) kwam Alessia ook naar het huisje, zij studeert in een stadje daar in de buurt, en het was zo gezellig! Haar mond staat niet stil, die praat de - hele - tijd, maar ze is ontzettend grappig en enthousiast, in zowel Engels als Italiaans! De hele avond grappen gemaakt en veel gelachen, ze is echt lief! Er is me trouwens geprobeerd een jurk (of twee, of drie...) aan te smeren, maar dat is mislukt, voor wie het zich afvroeg. Ja mam, ik weet dat je hoopt dat het veranderd >:) Maar ik zou er niet te hard op rekenen, hahaha.

TROUWENS. Ergens deze week komt Sherlock hier op tv. In het Italiaans!!! Dat zal wat worden! Maar ik ben erg benieuwd, ik ga het zeker kijken, wanneer ik de tijd en zender kan vinden!!!!

Goed, dat was het wel weer voor deze keer, twee updates op een avond is wel genoeg voor mijn trouwe lezertjes! :)

Buonasera tutti, geniet van het lekker herfstachtige (DAT MOET IK VALENTINA UIT LATEN SPREKEN, 'herfstachtige', dat lukt haar nooit hahahahaaha!) Nederlandse weer, want ik kan jullie verzekeren dat je het gaat missen na 1.5 maand non-stop zon! Tenminste, ik mis het, geen idee of normale Nederlanders daar ook last van hebben ;) Maar ook hier is het winter aan het worden, 's ochtends op de fiets is het behoorlijk koud!! Binnenkort mijn winterjas maar op gaan zoeken! Yessss :D
Tot later iedereen, ciao ciao!!!!!! :D


SB

Reacties

Reacties

myrthe yara

MUWAHAHAHHAHAHAHAAAHHHH >:}
nu ben ik er als eerste bij

poef.. wat een verhaal =p
aargh, nu wil ik shoppen in Italië D:

kan je nog staan na die wandeling? o__o

Alessia klinkt enorm vriendelijk, heb je foto's met haar gemaakt? ben benieuwd

En over het weer: wij hebben hier al een paar uur non-stop STORm, bakken met regen, toenet zelfs even hagel en lekker veel onweer en bliksem enzo ^^

Suzanne

Hahahahahaha go Myrthe, hartelijk gefeliciteerd met het bereiken van je missie :P
Krijg je ook als eerste antwoord ;)

Shoppen in Italië is geweldig, en niet eens per se enorm duur! Dus als je nou veel spaart, kun je heeeeeeeel veel fancy kleding kopen :)

En ik kan nog staan, zelfs gymmen gaat nog :P Volleybal!

Geen foto's met Alessia gemaakt... volgende keer!! :D

Wij hadden ook enorme storm, met regen en gigantisch onweer gisteravond! En op het moment waait het zo hard dat ik alle deuren dicht moet doen of ik wordt om de haverklap opgeschrikt ('ik' is het onderwerp, word ik dan opgeschrokken?) door keiharde klappen van deuren die dichtslaan. Dat, of de buurman heeft zijn geweer uit de schuur gehaald om jacht te maken op vervelende Hollanders.
Groetjes! :P :P :P

myrthe yara

xD
Ja, hij weet waar je vandaan komt en is de jacht begonnen

norma

Hey Suzanne,

Klinkt weer heel gezellig allemaal. Ben benieuwd of je bij thuiskomst met je "echte" moeder dan ook eens gaat shoppen. (langer dan een half uur en dan desnoods zonder dat je een jurk koopt!) :-) We gaan het zien. Wij hebben de storm hier weer gehad, hebben bij jullie alle deuren en ruiten het ook overleefd?

Enne Myrthe, dan gaan we samen shoppen in Italie okee! Lijkt me leuk!!

Hey meissie, veel plezier nog en wel kijken weer uit naar het vervolg blog!!

Knuffel, mama

Oma S.

Ciao la mia nipotina (kleindochter)
Je ma heeft alle verhalen doorgestuurd naar mij.
Ik had nog niet 1 keer een blog van je gekregen,maar dat zal nu wel beter gaan want je ma en ik hebben beide mijn e mail adres aan je doorgegeven. Beter een teveel dan een te weinig.
Gelukkig heb ik gisteren "snert"gemaakt dus dat hoef ik alleen maar op te warmen,ik ben nu namelijk al je verhalen aan het lezen, en dat duurt nog wel even. Anders komt er geen eten op tafel.
Wel leuk,ik had toch geen prettig boek om te lezen, dus vermaak ik mij met al jouw belevenissen.
Echt ontzettend leuk!
Gezellig al die Italiaanse toestanden,komt mij wel bekend voor.
Tanti saluti e uno bacio ( en een knuffel maar dat weet ik niet in het Italiaans.)

Martina

'Ola !

Wat een verhaal zeg, een hele pil! Maar ontzettend leuk om te lezen =D

Hé Norma, ik wil ook wel mee shoppen in Italië hoor!

Het is hier inderdaad echt herfst, met kou, wind en vallende blaadjes. De storm was behoorlijk maar vooral harde regen en wind, in Almere viel het allemaal wel weer mee, de rest van NL had omgewaaide bomen.

Hmm winter, ik kijk er dus nu al naar uit! Als het gaat sneeuwen tenminste. En -10 gaat vriezen. Heerlijk!!

En nog even als antwoord, het is echt latijns hoor, geen grieks haha. :)

Wil je mijn maten trouwens hebben, kan je nog meer kleding meenemen :P

MJ

Sebbie

So it was YOU who took my doggie tags.
Give 'em back, ya little thief!

SM

Amber

Nou nou, wat een belevenissen allemaal daar!

Wandelingen door de bergen en bossen, praten met gekke Italianen...
Lekker dat je school zo vrij is over de vakken die je kunt/wilt volgen! Wiskunde? Geen zin in. Next!
Toneelstukken in de school bekijken, dat is zo gaaf :) Zijn ze dan in het Engels of Italiaans?
Hahahaha, durf je wel iemand te vertrouwen die niet eens in het Engels kan vloeken maar wel 'put your hands up in the air' kent? xD Vraag aub naar het verhaal daarachter, wahaha.

Ik begrijp uit de comments dat er binnenkort een Shopvlucht vertrekt richting Italië? Dan zou ik ook nog wel meewillen om dan met een nors gezicht de kledingrekken door te bladeren om te concluderen dat ik liever een shirt wil met een filmprint en me in een hoekje terugtrek met die heerlijke Italiaans ijs, omnomnom.

Maar het klinkt allemaal prachtig daar, ik hoop dat de rest van je tijd daar net zo'n succes is! :D

PS Succes met de Italiaanse Sherlock...
(Elementare, mio caro Watson!)

Loes

Wat een leuke belevenissen ! En nog niet naar laarzen /schoenen gekeken? Ik wil ook wel mee,en dan Rome ook maar weer bezoeken!
Geniet van alles! Veel plezier! En een mooie winter!!????

Suzanne

Ciaoooooooooooooooooooooo Tiger of mine.

Yes, I took your dogtags. If you want them back... come and get them >:)
You know where to find me.

Byyyyye Sebby!! *waves at you* *it makes my, YOUR, dogtags tingle cheerfully*
Hehehehehe.

Suzanne

HAHAHAHHAHAHAHA
Komen jullie allemaal gezellig shoppen in Centrum Conegliano? XD
Ik wijs jullie de leuke winkeltjes wel, hahahaha.
Maar serieus, awesomeheid hier hoor. Fancy kleding. Ben echt iets van 6 pakkenwinkels gepasseerd toen ik over de markt slenterde op zoek naar een trui (die ik uiteindelijk vond, hell yeah).

En nu al zin in de winter, hmmmmm! Hier in huis is het heerlijk warm, buiten is het steenkoud. De sneeuw waait op tegen de ruiten en .. de wind... loeit om het huis, pap, help even? :P (ik probeer een luistercd die we 's winters met kerst altijd luisterden te citeren, maar ik ben het een beetje vergeten ...)

Oh, en 'Ola' is geen Italiaans, dat is Spaans XD
Je moet zeggen "Ciao!". Dat is zowel bij het groeten als bij het gedag zeggen, lekker makkelijk ^^

En ik zal Cristina vragen hoe ze in godsnaam aan 'put your hands up in the air' kent, misschien uit een liedje ofzo, of omdat Ilaria en Alessia zichzelf een lolletje beloofd hadden XD

Goed, dat was 'm wel weer denk ik, ciao tutti ^^

SB

PS. Ik hoop dat de snert lekker was - ik hoef in ieder geval niet, hahahahaha :P Groetjes aan opa ook ;)
En een knuffel in het Italiaans is een bracchi, als ik het me wel herinner. Oh. Even gecheckt: bracci, schrijf je, maar dat is meervoud. Dus Italianen schrijven 'baci e bracci', kussen en knuffels :) (enkelvoud is dus braccio)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!