Suziebabs - Italië

Verhuizing

Ciaooooo tutti!

Ik ben inmiddels inderdaad verhuisd, ik woon nu bij een oude dame in het centrum van Conegliano, een kwartiertje lopen van mijn school ongeveer :)
Het bevalt me tot nu toe erg goed, alleen een kleine mededeling die voor jullie van belang is: ik heb bij haar nog geen internet, ik ga even kijken hoe ik dat kan regelen, maar ik heb geen idee wanneer ik daar e-mails, blogs, whatsappjes etc. kan ontvangen! Ik schrijf deze blog dan ook in mijn tussenuurtje op school, haha. Nouja, tussenuurtje, het is een uur wiskunde wat ik niet hoef te doen, hehehehehe.

Maar, in het kort: de dame heet Anna-Maria, ze is 80 jaar oud, en een vriendin van mijn coordinator (de Italiaanse toetsenborden zijn anders, ik kan de umlaut niet vinden...). Of in ieder geval de moeder van een vriendin van mijn coordinator, dat je het effe weet ;)
Ze is mijn noodoplossing voor nu, ik blijf een maand bij haar wonen voor ik weer ergens anders heen ga, alleen weet ik nog niet waar naartoe.
Misschien kan ik een tijdje bij m'n reservegezin wonen, Cristina, maar dat moet ik even uitzoeken - ook dat zou een tijdelijke oplossing zijn, Cristina en Mauro (er is hier maar 1 jongensnaam, lijkt, m'n andere hostvader heette ook Mauro, en ik ken inmiddels nog 2 mannen die ook Mauro heten) werken de hele dag, en Ilaria (23) en Alessia (19) gaan naar de universiteit in een andere stad.. dat zou betekenen dat ik de hele middag alleen ben. Ook wonen ze ver van mijn school, ik gok een uur met de bus (ja Stefan, dat vindt mijn coordinator veel, hoewel ik het wel prima zou vinden denk ik, ik vermaak me wel :P). Maar voor een tijdelijke oplossing is het voor mij zeker een optie!
Ik zal het wel zien...
Tot die tijd woon ik dus op Via Amendola, geen idee hoe dat zit met postcodes etc. Het is een appartament, dus er wonen op dat "adres" ook nog andere mensen, ik zal vanmiddag even vragen hoe dat werkt.
Dat wil zeggen: ik zal een poging doen tot vragen hoe dat werkt, waaaaaant ik denk niet dat Anna-Maria Engels spreekt.. om eerlijk te zijn heb ik het nog niet gevraagd, en ik moet zeggen dat ik HOOP dat ze Italiaans spreekt. Een deel van de tijd snap ik namelijk niets van wat ze zegt, geen woord, dus dat zou heel goed kunnen betekenen dat ze dialect spreekt. Hehe. Fijn....? Mijn vrienden in mijn klas hebben me een klein beetje dialect geleerd - het is vaag herkenbaar als Italiaans, maar ik spreek het natuu- dat is niet waar, ik spreek het wel. Zonder te weten dat ik het spreek!!! Ik weet niet wanneer iets dialect is of wanneer iets "gewoon" Italiaans is, en hoewel al mijn klasgenootjes Italiaans spreken, blijken mijn vorige host-ouders ook dialect te spreken, in ieder geval Mauro, kwam ik na 2 maanden achter, hahahahaha.
Ik hoor het verschil niet, ik weet alleen dat ik iemand ofwel redelijk versta (Italiaans) of geen woord kan uitmaken van wat ze zeggen (dialect).
Ik denk dat ik over een paar maanden, wanneer ik fatsoenlijk Italiaans spreek, ook het dialect ga leren, dat zou wel gaaf zijn! Als ik het dan niet al per ongeluk spreek, hahaha. Wie weet spreek ik na een jaar Italie nog steeds geen Italiaans, maar alleen dialect!! Dat zou wat zijn, haha.

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes en knuffels, Italiaanse knuffels terug!

Ik woon nu dus dichtbij het centrum van Conegliano, dat is de stad waarin ik ook naar school ging. Het is, gok ik, een kwartiertje lopen naar het station, en dat is echt het centrale punt van de stad. Daar zijn ook allerlei leuke winkeltjes etc., dus ik zal me vermaken. En er moet ergens een postkantoor zijn (als ik het goed begrepen heb zijn er 2 in Centrum Conegliano - ik heb er nog niet een gevonden, na mijn ramp met de fietstocht van 1.5 uur niet meer geprobeerd!).
Anna-Maria is 80 jaar oud, heeft, voor zover ik ze heb leren kennen aan de hand van foto's, drie kleinkinderen, allemaal rond de twintig. Ze heeft minstens twee dochters, een daarvan is getrouwd met de "baas" van de boogschietclub waar ik eens per week ga schieten, de ander heb ik gister bij haar thuis ontmoet. (Niemand van deze mensen spreekt trouwens Engels :P)
Ze heeft een piano, een OOOOOOUUUUUUUUD ding, met toetsen van hout (oke oke misschien zijn die altijd van hout, maar op deze piano kun je echt zien en voelen dat ze van hout zijn - alle lak is er af, en het is zo chiiiiique!). Volgens mij is-ie vals, maar dat kan ik niet horen, ik ben blijkbaar een beetje toondoof wat akkoorden etc. betreft, haha. Maar hij is in geen vijftien jaar gebruikt/gestemd, tot groot verdriet van Anna-Maria: geen van haar kleinkinderen speelt de piano (twee spelen gitaar en eentje drumt), dus ze is ontzettend blij dat ik er nu ben om te spelen. Terwijl ik toch echt niet zo heel goed speel, hahaha. Maar fijn dat iemand het waardeerd ^^
Mijn viool heb ik ook al veel gebruikt (BEDANKT VOOR HET STUREN!!!!!!!), maar in dit huis alleen nog maar getokkeld (pizzicato, dankje Nikki), want met strijkstok.. nouja, ik leer, laten we dat zeggen! Ik heb hier nog geen vioolles, geen idee of ik dat ga nemen - als ik steeds moet verhuizen en niet duidelijk is of ik binnen Conegliano blijf voorlopig nog maar even niet.
En ze breidt een trui, hahahahaha. Niet voor mij, voor zover ik weet, ik denk voor .. ik heb geen idee. Neefje of nichtje ofzo denk ik, want het is een kleeeiiiine trui, daar past alleen een kind in! Maar het is leuk :)
Haar modernisering is ergens laaaang geleden gestopt: als je binnen stapt waan je je terug in de jaren '70, haha. Ze heeft een radio (meerderen, het hele huis staat vol, ik heb er letterlijk al 4 gezien!!!), maar zo'n suuuuuuuperoude die op de grond staat en bruin is en waarvan ik geen idee heb hoe het werkt, maar het is zo cool!! Wie heeft nou nog zo'n ding, awesome toch! En alle meubels zijn ook superoud, het is een echt oma-huis! (nee, ze heeft geen grote tanden, oren en ogen!) Ze heeft ook nog zo'n dikke tv, zoals wij vroeger hadden, en een mobieltje waar we in de jaren '10 van deze eeuw mee belden (JAAAHAAA, INMIDDELS KUNNEN WE DAT ZEGGEN, DE JAREN '10!!!! Al is dat inclusief de eerste smartphones, dus misschien is het in dit geval niet heel zinnig..). Zo'n oude onverwoestbare nokia, haha.
We kletsen behoorlijk wat, half in het Italiaans, en verder kan ik na 1 dagje nog niet zoveel zeggen ;) Het bed slaapt lekker ^^
En 's avonds (in ieder geval gisteren) kijkt ze klassieke muziek op tv, maar het staat nogal hard, dus ik val heerlijk rustig in slaap bij Bach :) Gisteren was ik enorm moe, na de hele dag bezig geweest te zijn, dus ik ging redelijk vroeg naar bed ;) Ik hoop dat ze vanavond weer kijkt, zou wel leuk zijn ^^

Over tien minuutjes begint mijn les weer - ik heb geen idee wanneer mijn volgende teken van leven zal zijn, maar ik ben in ieder geval weer wat rustiger dan bij mijn andere familie. Ik zal gauw weer wat van me laten horen, we hebben 6 dagen school per week, dus dat zal wel goedkomen ^^
Toevallig zijn we deze zaterdag vrij in verband met een soort van Halloween Allerheiligen dag, "the thing with the dead people" is alles wat ik ervan opgevangen heb. Blijkbaar gaan ze allemaal naar de begraafplaats om bloemen neer te leggen en te herdenken, maar niemand heeft het me precies verteld. Zal wel goedkomen ^^

Oh! Zeer belangrijk: aanstaande zondag ga ik samen met Anna, Valentina en Veronica pepernoten bakken. We hebben ons high gesnoven aan dat potje speculaaskruiden, het ruikt LEKKER, serieus!! Ik had het mee naar school genomen om vast aan Anna mee te geven omdat ik het met de verhuizing niet kwijt wilde raken, dus we gingen er even aan ruiken, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Ik ruik de pepernoten nu al, ooooooh. Het is niet leuk hoor, stelletje Hollanders! Jullie hebben onbeperkt pepernoten, ik moet heel zuinig zijn op degene die ik heb (pap, mam, bedankt voor het sturen, ze zijn zo lekker!!!), hahahaha. Iedereen vraagt steeds wanneer we dat eten, en wanneer ik dan aankondig dat dat gewoon de hele dag op tafel staat en we "basically unlimited amounts" hebben kijken ze me jaloers aan. *grinnikt Nederlands* Als het op is, kopen we nieuwe, en dat voor 2 maanden. Je merkt pas wat je mist als je het niet meer hebt!
Maar, ik heb een potje speculaaskruiden, en je hebt per portie pepernoten maar weinig nodig, dus ik heb binnenkort ook unlimited amounts, muwahahaha!!
Weet iemand trouwens of je de intocht van Sinterklaar live kan streamen? En is dat op zaterdag of op zondag? Dan kan ik dat kijken met m'n vrienden, hihi!! Wanneer komt hij uberhaupt aan dit jaar, rond 20 November?
En is al besloten waar ik me op moet voorbereiden? Zwarte Pieten, Witte Pieten, Roetpieten, Kaaspieten (sorry, wat?), Stroopwafelpieten (WAT?!).... wat een gedoe zeg! Ik krijg er hier via jullie af en toe wat van mee, ongelooflijk... ik ben benieuwd wat ik zal aantreffen wanneer ik nietsvermoedend de intocht livestream ga kijken op m'n laptopje, hahaha.
De Sint, de Sint, die goeie lieve Sint (dat is niet de echte tekst, of wel?)...

Goed, mijn tussenuurtje is op, ik hoop dat jullie met plezier gelezen hebben - mijn adres komt later nog, jullie kunnen het nu op google maps opzoeken, maar de postcode etc. zal ik nog even uitvogelen! (tenzij een of andere goochemerd dat via google kan achterhalen, schroom dan niet me te sms'en om mij te vertellen waar ik woon :P :P :P)

Groetjes aan iedereen daar, ciao ciao!!!!!

SB

PS. Als je m'n adres nog wilt hebben, mail/sms/whatsapp/bel mij even! (of Jos en Norma). Dan staat het niet openbaar op internet ;)
Ciao ;)

Reacties

Reacties

Myrthe Yara

Okee, klinkt wel leuk bij haar thuis =) MAAK EEN FOTO VAN DE PIANO

En ze breidt truien? cool, kan ze van die kastanjekleurige wollen dingen maken met je eerste letter erop (Harry Potter fandom all the way woohoooo)

En al die radio's en die 70's stijl … basically: maak een shit-load aan foto's (of een filmpje) want ik ben benieuwd ^^


Leuk verhaaltje weer Suzanne, heb het met genot gelezen

Loes

Hoi Suzanne, even lekker rustig zonder internet! Wat een prachtig verhaal weer! Hier is net de pianostemster geweest! Hopelijk laten de kleintjes,het midden gedeelte met rust! Ha, Ha! Was volgens haar goed te horen!
En dat lijkt mij heerlijke in slaap komen,met Bach en Mozart! En wij houden de Zwarte Pieten!

Dat je via live-stream de aankomst van St.Nicolaas kan volgen! Anders op uitzending gemist!

Een fijne tijd nog! Groetjes,Fred en Loes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!