Suziebabs - Italië

Ciao ^^

Hii allemaal!!

Geen zorgen, ik leef nog - ik ben niet meegesleurd door een dodelijke modderstroom, of opgeslokt door het ijskoude water uit de Adriatische Zee wat ieder jaar Venezië binnenstroomt. Geen idee waarom ze daar niet wat aan doen - ik woon al 18 jaar plusminus vijf meter onder het zeeniveau, en daar heb ik nooit wat van gemerkt :P

Ik heb Venetië inmiddels twee keer bezocht - beviel goed! De eerste keer was met Ilaria, mijn sub-zus (de weekendfamilie - ik ga meestal met hen mee in de weekenden, leuke dingen doen!), en een vriendin van haar. Zij heeft ons rondgeleid in de stad en alles verteld wat ze wist, dus ik ben nu helemaal op de hoogte van Veneziaanse gewoonten, winkels, restaurantjes en geschiedenis!
Maar het was erg gezellig, van alles gezien. De San Marcus Kathedraal is prachtig - alles gemozaïekt!!! Zoals de San Pietro in Rome geschilderd is, is de San Marcus gemozaïekt (is dat überhaupt een werkwoord?), echt heel mooi. Alles in goud en de prachtigste kleuren, zowel buiten als binnen.
In alle straten van Venezië stonden trouwens overal een soort van lage lange tafels - ik vermoedde dat het voor een markt was ofzo, maar wat bleek: wanneer het hoogwater is zetten ze die dingen achter elkaar en creëeren ze een pad door heel Venezië! Dan loopt de hele stad dus gewoon vet droog over die tafels, als ze zich niet met lieslaarzen door de stad bewegen.
Oh, en aangezien het zeewater is, is het niet alleen heel smerig, maar er zitten ook vissen in. Hoe cool is dat!!!! Dat zeewater stroomt bij vloed, na veel regen, dus de stad binnen, en die vissen zwemmen/stromen dus gewoon mee!
De tweede keer Venezië ging ik met Giulia, nonna's kleindochter (en dus min of meer mijn nicht ^^), om het hoogwater te zien! Die dag hadden we op het nieuws gezien dat er weer eens water in Venezia stond, dus besloten we die middag pronto de trein te pakken en naar Venezia te rijden met z'n tweeën :D
Alleen hadden we de getijden niet gecheckt, dus toen we aankwamen was het water alweer weg... dat was wel een beetje jammer, maar gaf niet - we hebben lekker door Venezia gewandeld met z'n tweeën, een crêpe met nutella gegeten terwijl we op zoek waren naar een betaalbaar ijsje (wat we dus uiteindelijk niet meer gegeten hebben, na die crêpe), en overal verdwaald geraakt. Venezia at night, een ervaring ^^ Volg de mensen, dan kom je er wel, haha. Geen van ons wist de weg en we waren te gierig/voelden ons te trots voor een kaart, dus dat ging lekker, haha.

Ik woon inmiddels definitief bij nonna, dus dat is heel fijn! Het is hier nog steeds ontzettend gezellig, we kletsen wat af, dus dat is heel leuk!! Ik heb al m'n neven en nichten (2 neven en 1 nicht) inmiddels ontmoet - ze zijn 19, 20 en 21 ofzoiets, en allemaal erg aardig! Ze studeren allemaal buiten Conegliano, maar in de weekenden komen ze bij oma langs, haha. En nu dus ook bij mij ^^
Maar altijd gezellig, en het Italiaans gaat steeds beter en beter! Ik kan nu gewoon een goed gesprek voeren in het Italiaans - het blijft zoeken naar woorden (vooral naar werkwoordsvormen.... wat een gedoe zeg :O), maar het gaat redelijk snel en goed!!
Ik ben vanochtend begonnen aan het lezen van Sneeuwwitje in het Italiaans, nadat ik De Mooiste Vis van de Zee uit had

Cool


Maar ik ga naar bed!
Ik zal gauw verder schrijven, maar dan weten jullie in ieder geval dit :P
En het water in Conegliano staat hoog in de sloten en riviertjes, maar niet gevaarlijk - het ergste wat hier gebeurt is dat je in de regen naar school moet, wat op zich niet heel fijn is maar het is nou niet alsof ik iets anders gewend ben :P

Groetjes allemaal!!!

SB

Reacties

Reacties

myrthe yara

holaaaa =p
Ik ging met school naar Barcelona 1 - 7 november ( + 20 busrit heen & 20 busrit terug, en maar 3,5 dagen daar gespendeerd) maargoed ^^ het was fantastisch! Zou nog graag een keertje naar Venetië willen gaan, lijkt me een vet interessante stad

Mooi dat het Italiaans zo goed gaat ;) ik verwacht een hele lap tekst / verhaal in het Italiaans zodra je terug bent

Hollandse nonna ,S.

Hallo meissie, non, non ragazza moet het zijn.
Gezellig verhaal.
Venezia inderdaad mooi, en goed om in te verdwalen. Al die straatjes, pleintjes en bruggen . Ooit zat ik aan het eind van een wandeling afgemat op een stoep met een bottiglia l' aqua.
Fijn dat je bij je ( nep )nonna mag blijven,dat betekent ook dat je op dezelfde scuola mag blijven.
Ik gooi er af en toe maar een paar Italiaanse woorden doorheen , goed voor de broodnodige variatie.

Myrthe als je dit toevallig leest ,ook leuk dat jij naar Barcelona bent geweest.
Kun jij in het Spaans gaan mailen .
Stefan in het Engels.
En ga zo maar door .

Norma

Hey meissie,

Wat goed dat je bij nonna, en dus ook op school, mag/kan blijven!! Ik ben benieuwd wat we nog voor Hollandse etenswaren naar je moeten opsturen die je met je vriendinnen wil gaan maken! Enne, jij mag ons door Venetie leiden he ooit.......


Dikke Knuffel,

mama

Marjan

Hey Suzanne, goed verhaal weer. De mooiste vis van de zee zwemmend door Venetie. Zie het voor me. Groetjes vanuit 'droge voeten' almere (nog wel).

Amber

Hahaha, wat heb je het goed geregeld daar! Doordeweeks verblijven bij een lief omaatje, en in het weekend met familie #2 leuke dingen doen :P

Door zo'n stad banjeren met lieslaarzen en tussen de vissen doorlopen klinkt wel als een coole bezigheid. Ik had eigenlijk geen goed beeld van Venetië in het donker, maar dat ziet er ook wel prachtig uit :D

Wat leuk dat je subnichten- en neven ook allemaal rond jouw leeftijd zijn, en dat je Italiaans er steeds beter op wordt!

Groetjes uit het O Zo Hoge Noorden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!