Suziebabs - Italië

Firenze/Florance!!!

Hiiiiiiiii! Zoals beloofd hier m'n verhaaltje over Florance, waar ik met WEP (Italiaanse Travel Active, de organisatie waarmee ik in Italië ben) geweest ben!

Even de herinnering aan hoe dit jaar begon: de eerste 5 dagen zijn we met alle studenten die met WEP naar Italië gekomn zijn naar Rome geweest. Daar heb ik in het kort de volgende nationaliteiten leren kennen: Duitsers, Belgen, Australianen, Brazilianen, Colombianen, Japanners, een Amerikaanse, ... er waren meer landen, maar die ben ik vergeten. Sorry, studenten wier landen ik vergeten ben ;)
In de tussentijd ben ik in contact gebleven met Lea, een Duits meisje, en ik keek er weer erg naar uit om Anna-Sofia (Brazilië) te zien, en natuurlijk Yasmin, het andere Nederlandse meisje! We gingen dinsdag 2 en woensdag 3 December, dus twee dagen met al die andere studenten!! (niet iedereen was er, maar uiteindelijk waren me met een groep van 38!!)

De trein naar Florance, vanuit Conegliano -> Venezia Mestre, had ik met twee Belgen en een Duitse, dus dat was gezellig. Een halfuur lang allerlei Sinterklaasliedjes gezongen, geen idee wat de andere treinreizigers daarvan vonden, maargoed... we waren niet erg luidruchtig hoor, viel mee. Maarja, hier kent natuurlijk niemand Sinterklaas, en hoewel we het heus niet zo actief meer vieren thuis (zeker niet nu er niemand meer geloofd, vroeger was het heel anders), miste ik het toch wel heel erg. Gewoon, de winkels die versierd zijn, en de PEPERNOTEN. Die heb ik overigens een tijd geleden al met m'n vriendinnen uit m'n klas hier gebakken, was erg gezellig ^^ (nee, ze kunnen het niet uitspreken, haha)
Maar vooral met Yasmin konden we het even over onze Sinterklaasheimwee hebben - haar broertje is veel jonger en gelooft nog, dus dat lijkt me helemaal vreemd. "Ja, Sinterklaas komt ook in Italië, geen zorgen, Yasmin krijgt ook cadeautjes!"
Ook met Lea was het weer supergezellig, ook haar had ik natuurlijk al drie maanden gezien! En hoewel je in vijf dagen natuurlijk niet gelijk vrienden wordt, helpt het wel dat we natuurlijk allemaal uitwisselstudenten zijn ^^ Als iemand heimwee heeft, snapt iedereen dat gelijk ;)

In Florance aangekomen moesten we verzamelen op het station, waar alle andere studenten zouden komen - er was al een klein groepje, maar het grootste deel moest nog komen. De meesten kwamen met groepjes uit "gebieden", dus het wachten was op de treinen uit Milano en Napoli (en ongetwijfeld anderen, maar toen was ik te druk bezig met Yasmin en Lea te praten, haha). Toen die eindelijk aankwamen was het natuurlijk een groot feest - veel studenten hadden onderling contact gehouden, dus om elkaar na drie maanden weer te zien is natuurlijk ontzettend leuk! Er werd ontzettend veel gepraat, vooral in het Engels, en iedereen was vet vrolijk!
Onze gesprekken liepen zo'n beetje over van Engels naar Italiaans, naar af en toe wat Nederlands voor de afwisseling, en een poging tot het leren van Duits, haha. De poging is niet gelukt, voor wie het weten wil ;) De dagen van de week lukken niet eens, het is een schande.

Het schijnt trouwens helemaal niet vreemd te zijn om van gastgezin te wisselen: ik had verwacht dat ik een van de enigen was, maar ik moest uiteindelijk bijna op zoek gaan naar mensen die niet van gezin wisselen, was wel gek om te horen. Maar ook wel fijn dat ik niet de enige was bij wie het niet in een keer goedging ^^

In Firenze (wat door de Romeinen Florentia, bloem(en?) genoemd is, dus eigenlijk is Florance nog dichter in de buurt van de originele naam dan Firenze) hebben we natuurlijk als een van de belangrijkste dingen Il Duomo gezien - die enorme (beroemde) koepel, rode dakpannen. Ontworpen door Brunelleschi, en een van de grootste (de grootste?) in de wereld. Ik ben vergeten hoe de kerk heet, ik schaam me diep, maar de klokkentoren is ontworpen door Giotto ^^ En de kerk zelf ook door een blijkbaar bekende architect, maar die naam zei me niets. Excuses.
Ennnnnnnnnnnn, we zijn ook binnen Il Duomo geweest! WAT - GROOT. Serieus, het is zo enorm! Het is waarschijnlijk kleiner dan de San Pietro in Rome, maar die is volledig volgebouwd met allerlei decoraties - alle muren zijn beschilderd danwel gemozaïekt (met mozaïek gedecoreerd), of anderzijds versierd. Il Duomo is leeg. Er is bijna niks. Er hangen een aantal schilderijen, maar misschien tien in totaal (nonna heeft er meer in haar huis, haha), en een altaar, als ik me het wel herinner. Verder is het hele gebouw praktisch leeg, er staan niet eens stoelen of van die banken! Het zou de perfecte plek zijn om te skeeleren, hoewel het nog steeds een kerk is, dus misschien beter van niet.
Maar, ondanks het gebrek aan decoraties, toch erg mooi! Wel indrukwekkend, zo'n enorm gebouw :)


Ook hebben we de David, van Michelangelo, gezien. Zo mooi... echt extreem realistisch, alle spieren en botten tot in detail uitgewerkt tot de bloedvaten aan toe, het is echt mooi. Ik hoop dat ik tijdens mijn jaar nog een keertje naar Rome kan gaan, Villa Borghese - daar staan een heleboel beeldhouwwerken van Bernini, zo mooi!
Maar in het museum waar de David staat ook ontzettend veel andere beelden gezien, erg mooi! En schilderijen, van de meest realistische 19e eeuwse tot van die Middeleeuwse kindertekeningen zonder perspectief, wat ik nog bijna beter zou doen (en dat zegt wat). Maar ondanks dat de schilderijen misschien niet altijd mooi zijn, zijn ze natuurlijk wel indrukwekkend - honderden jaren oud, en vaak in ontzagwekkend goede staat. En de meest realistische schilderijen zijn natuurlijk ook altijd heel gaaf om te zien, dat iemand zo goed kan schilderen...

En het gaafste bezoek was dat aan een ander museum, het oude Paleis! Daar werden we namelijk rondgeleid door een vrouw die gekleed was zoals in de 16e eeuw (dat heb ik natuurlijk totaal niet opgezocht, maar onthouden). Zij speelde, acteerde, een dienster uit de 16e eeuw - en niet zomaar eentje, een dienster van Eleonora di Toledo, de hertogin van Florance. Zij heeft het Oude Paleis (Palazzo Vecchia, geloof ik) laten bouwen, of laten opknappen... Maar! Het supercoole was, dat ze zich dus gedroeg alsof ze echt uit die tijd kwam, en wij uit een ander deel van de wereld kwamen. Het was geweldig, ze vroeg de hele tijd rare dingen en bleef ons maar beledigen.
"Ik moet jullie alleen wel verzoeken niet in jullie ondergoed naar buiten te gaan - ook hierbinnen is het niet fatsoenlijk om niet gekleed rond te lopen, maar ik denk dat ik het jullie kan vergeven omdat jullie onze cultuur niet gewend zijn. Maar ik waarschuw jullie, als jullie in deze... kleding... *vertwijfelde en overduidelijk afkeurende blik* naar buiten gaan, zullen de mensen van Florance jullie niet accepteren, jullie zullen nagestaard worden, en waarschijnlijk bespot, misschien zelfs aangevallen." Nou zeg. Zit je dan, met je mooie Levi spijkerbroek, wordt er verteld dat je in je ondergoed zit ;)
Of: "Maar.. jij bent een meisje, ... of niet? Ik zie het verschil niet. Waarom zie je er niet uit als een meisje? Je kleed je als een man, is dat.. normaal in jullie land? Om geen onderscheid te maken?"
Onze kleding leidde tot grote verwarring, dat merken jullie wel. We waren onverzorgd, halfnaakt, arme sloebers die zich geen fatsoenlijke kleding konden veroorloven, en ik vond het prachtig. Het was zo leuk om onszelf door de ogen van een 16e-eeuwer te zien!! Ik was de eerste vrouw die zij zag met een bril, hahaha.
"Hoeveel kinderen heb je?" Niet eens 'ben je getrouwd', of 'wil je later kinderen', of überhaupt 'heb je kinderen', nee, gelijk checken hoeveel het er zijn XD
"Geen, en ik wil ze ook niet." "....................................... oh. Maar is het dan niet de taak van de vrouw om de familie voort te zetten, in jullie land? God heeft ons de gave gegeven leven te schenken, moeten we daar dan geen gebruik van maken? De man is er om te denken en te werken, de vrouw is er om leven te creëeren, vinden jullie niet dat we deze gift moeten accepteren en zo goed mogelijk moeten gebruiken?" Probeer dan maar eens uit te leggen dat in ons land mannen en vrouwen gelijk zijn, en dat het niet de "taak van de vrouw" is om kinderen te krijgen. En al helemaal niet als ze 15 zijn. En al helemaal niet 15 kinderen in totaal, jezus. Waarvan meer dan de helft dan toch weer doodgaat, nou lekker is dat zeg. Poeh. Maar het was supercool om met haar te praten, en te discussiëren over verschillen. Ik overwoog haar te vertellen over het homo-huwelijk, maar uiteindelijk niet gedaan. Ze was waarschijnlijk flauwgevallen, en ik had geen vlugzout bij me, en ik zat niet te wachten onthoofd te worden door een stelletje bewakers die ons van een misdaad zouden verdenken :P (er waren geen wachters, geen zorgen).
Maar die rondleiding was dus ontzettend interessant, op zich niet eens zoveel gelet op het paleis zelf (ik moest het jaartal en de naam op internet opzoeken, kuch kuch), maar het was zo gaaf om een keer echt de opvattingen van een 16e-eeuwer te leren kennen, toegepast op onze levensstijl! Echt heel leuk :)
Later praatte ik met een ander meisje over alle dingen die onze vriendelijke gids gezegd had, waaronder het feit dat ik me als jongen schijn te kleden, met kort haar en een bril, oei oei, dus de conclusie was: "Yeah, you're basically him", ("je bent eigenlijk gewoon hem"), gebarend naar een jongen die naast ons liep, hahaha. Supercoole ervaring!!

Hmm, voor de rest hebben we vooral veel lol gehad met alle studenten, en veel gewandeld - we zijn uiteindelijk naar de top van een berg gelopen, luid 500 miles zingend wat niet door iedereen gewaardeerd werd (sorry), en van het uitzicht genoten. De zonsondergang over Florance was erg mooi, en het was leuk met alle studenten samen :)
Had wel even een acute aanval van heimwee daar boven op die berg, met het uitzicht. En dan stond er ook nog een man met een gitaar, die een half uur lang letterlijk alleen maar verdrietige liedjes heeft gezongen -.- Heel fijn, volgende keer dwing ik hem Hakuna Matata te zingen, of ik gooi zijn gitaar zo over de balustrade Florance in >:)
Dat was wel even lastig daar, maar ik was samen met Lea en Yasmin, en zij waren heel lief en aardig voor me, dus toen hebben we even over allerlei nare heimweegevoelens gepraat enzo, en toen ging het wel weer :)


Later toen we weer naar beneden moesten moesten we een drukke weg oversteken, en wat zegt Constanza: "Jongens, goed oppassen met oversteken, we don't want you to die today! Tomorrow, when you're back in your host family, no problem, but not today please!" ("we willen niet dat jullie doodgaan! Morgen, bij je host family, geen probleem, maar vandaag niet alsjeblieft!") Nou lekker is dat XD Maar ik leef nog steeds, geen zorgen :P

Dan.. dat was het wel, geloof ik. Ik heb met Lea Bridget Jones II gekeken, haha, was erg grappig. In het Engels, gelukkig! Stel je Colin Firth voor in het Italiaans, of Hugh Grant, hahaha. Of Bridget zelf, oh dear... XD We hadden eigenlijk een stukje in het Italiaans moeten kijken, gewoon voor de grap, hahaha. In totaal 2 uur geslapen, haha. De hele nacht bleven studenten zo'n beetje van kamer wisselen - Lea en ik zaten op de kamer van mij en Zoe, tot Zoe om 3 uur eens terugkwam van [een andere kamer] en zei dat Lea daar wel mocht slapen (het was toch maar voor een nacht) omdat Zoe niet echt van plan was te gaan slapen, of überhaupt nog terug te komen, hahahaha. Dus ondanks dat WEP de kamers had ingedeeldheeft er vrijwel niemand in zijn/haar eigen kamer geslapen. Om 2 uur was ik eens even op zoek gegaan naar Zoe om te checken of zij wilde slapen of niet, en toen ik een kamer opende keken 13 studenten mij van 2 bedden aan wat ik wilde. 13 mensen op 2 bedden, vraag me niet hoe dat past, hahahahahaha. Maar het was vet gezellig, het hotel was zo mooooooi!! Er waren allemaal kerstlichtjes enzo :) En het ontbijt was zo lekker, er was taart en cake en yoghurt en warme chocomelk en croissantjes en meer taart, hmmmmm. En allemaal kerstversiering, hihi. Ze hebben hier natuurlijk geen Sinterklaas zoals wij (hoewel ze wel een feest San Nicholas vieren, maar dat is wel anders dan het onze hoor ;) ), dus vanaf eind November begint de kerststemming er hier al in te komen. En vanaf begin December, tweede week, barst het echt los, hihiiiii, leuk!!!! :D

Maar! Ik ga de boel eens afsluiten, dan blijft het ook nog enigszins leesbaar ^^

Groetjes aan iedereen, tot de volgende keeeeeeewr!!!! :D :D

SB

Reacties

Reacties

Martina

Leuk om te lezen! Fijn dat het zo goed gaat daar :). Je andere bericht was ook leuk!

Nou sinterklaas is alweer het land ut hoor! Nu op naar de kerst :D

mjmijnders@gmail.com

Leuk verhaal Suzanne. Je maakt veel bijzondere dingen mee. Geniet ervan! Groetjes, Marjan en Wim

Mart

Ohh gelukkig was je zeker niet de enige die van gezin wisselde. Klonk nogal heftig zoals ik het eerst hoorde, en vet dat je in Florence geweest bent@l! Lijkt me echt een mooie stad

Amber

"Sorry, studenten wier landen ik vergeten ben" Och, die kunnen dit toch niet lezen. (Suriname? Zuid- Afrika? oeps)
Opvallend dat meerdere mensen switchten van gezin! Dat terwijl die over het algemeen zo goed werden uitgezocht, lijkt me.
Cool dat je nu ook in Florence bent geweest! Daar was ik ook met school ^^ Wat gaaf dat je in die Il Duomo bent geweest! *FOTOOO'S*
"nonna heeft er meer in haar huis" In haar huis? Ze heeft er meer per vierkante meter van wat ik heb gezien!
Oooh, van die levensechte beelden lijkt mij ook super om eens te zien! Knap dat je verder veel van die Italiaanse namen nog hebt onthouden. Bij mij zou alleen Mario blijven hangen, de rest is veel te moeilijk.

Hahahahhaa, prachtig om zo'n gesprek met een 16e eeuwse vrouw aan te gaan :P Had een selfie gemaakt met haar, dan beland je op een brandstapel voor het stelen van haar ziel of iets dergelijks.
Een berg beklimmen lijkt me een hel om te doen, maar luidkeels 500 Miles zingend moet het wel te doen zijn, haha. Oh! Heb je ook foto's vanaf die berg? Had je daar uitzicht over de rivier met die ene bekende brug? Daar ben ik toen namelijk geweest, echt een schitterend uitzicht van daarboven. Ik wil die Italiaanse kerel ook wel Hakuna Matata horen zingen xD

Het was een erg leuk verhaal om te lezen! Aju!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!