Suziebabs - Italië

Mini blog!

Hallo allemaal!!

Er is niet echt wat gebeurd hier, maar ik dacht, laat ik die arme HOLLANDERS eens even op de hoogte stellen van wat er hier allemaal... nouja, niet gebeurd is dus ;)
Wat een stelletje nationalisten heb ik in mijn familie zeg - maarliefst drie comments/reacties over dat ik jullie Nederlanders moet noemen, en niet Hollanders.... vooralsnog denken al die Italianen dat wij een dialect van Duits spreken en dat we een soort van bij-Duitsers zijn, een stelletje rare noorderlingen, allemaal veel te lang en met blond haar. Dus mijn Hollanders-fout viel wel mee :) (bovendien was het een stijlfiguur, en kennelijk ook een mislukte poging tot humor :P) Maar, vanaf nu zal ik jullie Nederlanders noemen, okay? :) En excuses voor mijn spruitjes-opmerking, ik ging uit van het Donald-Duck-vooroordeel dat niemand die lust (voor zover ik me herinner vind ik ze trouwens ook wel lekker ^^) En pap - groentes die we ook daadwerkelijk eten, op z'n minst op maandelijkse basis. Zeekraal? Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord :O Venkel, knolselderij en paksoi (?) eten we ook nooit, volgens mij? *even opgezocht op wikipedia* Oh. Dus dat is een paksoi. Ziet er een beetje uit als een wannabe-paddestoel, een beetje een mislukt ding, om eerlijk te zijn. Hoe dan ook, ik ben hier niet om groentes te beoordelen (hoewel ik nu echt zin heb een waarde-oordeel te vellen over alle rare dingen die we eten), maar om een interessante blog te schrijven over Italië!

Alleen een beetje jammer dat er hier niet ontzettend veel gebeurd is: het schooljaar is weer begonnen, wat dus inhoud 6x per week vroeg opstaan - dan vond ik de vakantie toch leuker. Maar hey, mijn klas is supergezellig. Het grappige is dat ik nu een stuk meer praat met veel meer klasgenootjes - een flink deel spreekt niet zo goed Engels, of durft geen Engels te spreken, dus in de eerste helft van het jaar heb ik nauwelijks met hen gesproken, want tja, heel veel verder dan "hoe heet jij" en "hoe laat is het" kwam ik nog niet ;) Zo erg was het gelukkig niet, maar nu kan ik redelijk probleemloos gesprekken voeren!
Ik ben op dit moment bezig het futurum en condizionale (ehm, vertalingen....) te leren: "ik zal gaan" vs. "ik zou gaan" (als in, "als ik jou was, zou ik ..."). Probleem is alleen dat iedere werkwoordsvorm hier op z'n minst 6 uitgangen heeft: Ik, jij, hij/zij/het, wij, jullie, zij, zijn alle 6 verschillend. Tegenwoordige tijd, en 3 vormen van verleden tijd (ja, die bestaan: ik zag, ik heb gezien, ik had gezien) heb ik reeeeeedelijk onder de knie, behalve misschien de onregelmatige vormen: (ho) mosso, (ik heb) bewogen, komt van het werkwoord "muovare". Dat klinkt toch niet heel erg hetzelfde.... Maar voor de rest lukt het redelijk!
Ik had het er laatst met nonna over, en ik deed een poging tot zeggen: "Als iedereen zou praten zoals ik praat, zou niemand meer iets begrijpen!" Wat ik, vertaalt, ongeveer in werkelijkheid zei: "Als iedereen jij zou praten zoals mij praat, niemand jullie begrijpen niks!" Helaas.... het was echter wel een mooi voorbeeld van precies datgene wat ik wilde zeggen, dus dat scheelt ^^

Trouwens, mussen staan hier bekend als die vogeltjes die de velden leeg-eten, nadat er gezaaid is, waarna het dorp zelf niks meer te eten heeft. Een stelletje vogels die ze dus zoveel ze kunnen afschieten en wegjagen (in ieder geval vroeger), dus die Friulanen kunnen beter oppassen ;) En ja, de Friulanen zeggen over ons, Veneti (mensen uit de regio/provincie Veneto), dat we een stelletje opportunistische materalistische kapitalisten zijn. Hmm. En de Veneti hebben de bijnaam "radicchio-eters", omdat ze dat altijd eten! Bitter joh, brrrr. Schijnt familie van witlof te zijn. (voor wie zich wil wagen aan de Italiaanse wikipediapagina over deze fascinernde groente: http://it.wikipedia.org/wiki/Radicchio_Rosso_di_Treviso)

Verder... Snert! Dat kan ik wel een keer vertellen, of maken, als ik tijd over heb ^^
Haha, vroeger "danste"ik ook weleens door het huis, maar dit heeft daadwerkelijk passen enzo :) Moeilijker dan de gemiddelde wiskunde opgave af en toe: "Copia top (top-koppel, het koppel wat als eerste begint met dansen) doet een cirkel op deeeze manier, op hetzelfde moment splitst het vierde koppel zich, de derde man doet een stap naar voren en danst met de vierde vrouw, de tweede vrouw doet geen stap naar voren en danst met de vierde man, en dan doet iedereen [iets moeilijks], behalve de derde vrouw en de tweede man, terwijl .... poeh. Niet bij te houden joh.
Eten zie ik inderdaad als tijdverspilling - geen wonder dat deze mensen geen tijd hebben voor hobby's, als ze per dag 5 uur in de keuken staan! (2 uur voor de lunch, 3 uur voor het avondeten) Maar, dan heb je ook wel wat... altijd restaurant-eten!!

Verder is er betrekkelijk weinig cools gebeurd - ik ben naar een winkelcentrum geweest wat bijna precies hetzelfde was als Batavia-stad, echt niet normaal, ik voelde me daar zo in Lelystad.... vette heimwee ineens, maar dat ging gauw weer over! Ik was daar met Cristina, Mauro, Alessia en Ilaria, en dat is altijd een lekker chaos zoals ik dat thuis ook gewend ben, haha. Ze lachen altijd om mijn Italiaans (en ik lach lekker mee, want laat ik eerlijk zijn, het klinkt voor geen meter af en toe - komt nog wel! Tot die tijd blijf ik lekker dingen zeggen als "als ik jij zal kennen vroeger", of "toen ik jou was zal ik dat niet doen"), en we maken veel grappen ^^ Ennnnn ik heb er een nieuwe jas gekocht:) Hij is supermooi, donkerblauw wol, lekker warm!!

OHJA. Ik hoorde dat het hier misschien GAAT SNEEUWEN!!!!!!! Zou dat niet cool zijn?! Ik hoop het!!! :D :D :D Zou wel echt heel gaaf zijn!!!!!! :D

Maargoed, ik ga stoppen, ik laat het jullie weten als het inderdaad gesneeuwd heeft ;)

Groetjes uit het verre Italië, en ik heb nonna uitgenodigd een keer naar Nederland te komen, dus ga maar lekker allemaal Italiaans leren!! ^^ (of zij Nederlands natuurlijk - GezelliG toCH?)

Ciao ciao!!

SB

Reacties

Reacties

Stefan

een mini blog? zus dit is bijna langer dan mijn blogs die ik gewoon blog noem :P maar wel altijd goed om te horen dat je niks doet :P geniet van de sneeuw ik heb het hier nu wel al een gehad dus je mag mijn sneeuw wel hebben tot ooit

BenG

Bijna zeker dat je daar iedere maand wel een keer venkel (finocchio) eet/hebt gegeten.....;-) En zeekraal is lekker!

Wij zijn in dec. in Nederland teruggekomen maar gaan in april weer 3 mnd naar Italië.)

We blijven je volgen want je schrijft erg leuk!

Groet,

B en G
www.beng.reismee.nl

Amber

Inderdaad, het is maar wat je een mini-blog noemt :P
Houd die onverklaarbare Italiaanse fascinatie voor vreemde groentjes maar lekker daar wanneer je weer thuis komt, haha.
Nog sterkte gewenst van die rare Italiaanse werkwoorden daaro!

*Kijk nonchalant naar de 10-15 cm sneeuw die hier buiten voor de deur ligt.* Dat zal in Schotland vast nog erger zijn :P

Groetjes nichtje van me!

Kirsten

Wat ben ik blij dat ik geen Italiaans hoeft leren..... Ik snap bijna het Italiaans in jou mail al niet eens....:):)

Heel veel plezier daar nog. En ja, hier ligt inmiddels zelfs ook een laagje sneeuw!!! :):)

Mart

Waaat. Als het bij jóu gaat sneeuwen terwijl ik slechts een hoopje natte kaksneeuw heb gehad dan word ik kwaad haha. Maar tof dat je al zo goed Itialiaans spreekt!

Myrthe Yara

wannabe paddestoel xD Leuke blog [al niet echt mini, maar wel lekker luchtig en vol humor… zoals altijd eigenlijk wel]

Ik heb twee dagen geleden de tweedehandswinkel hier geplunderd - 3 kaarsenhouders, 2 schattige flesjes, 2 kleine spiegels waar je weer iets op kan neerzetten (extra weerspiegeling & shiiiiiine) ^^ + nog een paar mooie grote schelpen.

Eh yeah.. not gonna happen =p Als ik ooit nog een taal erbij wil leren word het wel Frans .. misschien Spaans (A)

xxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!