Suziebabs - Italië

Rome!!

Hi allemaal!

Ik leef nog hoor, al zouden jullie dat misschien niet denken. … tijdje geleden dat ik hier was, … maargoed! Ik ben weer terug!


Vrijdagavond kwamen we terug van onze reis naar Rome, met de klas! Het was erg leuk, ondanks dat ik er al twee keer geweest was - veel dingen had ik dus al een (of twee) keer gezien, maar dat geeft niet! De Vaticaanse Musea kun je wel honderd keer bezoeken voor je alles gezien hebt volgens mij! Dinsdagochtend (vroooeeeg) vertrokken we vanaf het station van Conegliano, met 2 klassen, in totaal 45 leerlingen. Onze arme leraartjes waren met z’n drieën, dus ik hoop dat we ze niet al te erg overspannen hebben gekregen, maar dat zal wel meevallen. Uiteraard zijn wij allemaal hele lieve leerlingen :P

Ik had niet echt een goede tas of koffer, en blijkbaar vond ik het niet nodig het aan iemand te vragen om er éen te lenen, dus ben ik weggegaan met alleen m’n rugtas. Daar passen heus wel kleding voor 4 dagen in, wat toiletspullen, wat te eten voor in de trein en een schrijfboek en een potlood, zou ik zo denken! De rest van de klas was echter bang dat ik m’n koffer vergeten was toen ik op het station aankwam, maargoed :P Het was wel heel ontspannen om naar het hotel te kuieren met alleen een rugtasje, terwijl iedereen met enorme koffers liep te zeulen, hehehe…

Eenmaal aangekomen gingen we naar het hotel, waar we de kamers gingen verdelen - ik deelde uiteindelijk een kamer met Irene en Micol, twee meiden uit m’n klas die heel aardig en vooral rustig zijn. Stel je een groep van 45 leerlingen voor (alleen meisjes), allemaal Italianen. Dat correspondeert ongeveer aan een groep van 70 Nederlandse kleuters met een suiker-overschot. Dus ik was blij met een kamer voor 3 personen!
Iedere ochtend hadden we om 8 uur ontbijt, met croissantjes met room (hmmm), en koffie of warme chocomelk (of iets anders, maar als er warme chocomelk is, wat denk je dan dat ik neem? :P Sinaasappelsap zeker :P) (Er was ook thee, maar m’n Engelse lerares zei dat het water niet goed warm was) (Bovendien drinkt met hier collectief citroenthee, en is het moeilijk om ‘gewone’ Engelse thee te vinden, Earl Grey, of English Breakfast ofzo. Gewoon zwarte thee ;) )

Daarna moesten we om kwart voor negen verzamelen, om de stad in te gaan! De eerste dag moesten we metro-kaartjes kopen - dat was een ramp, omdat de machines er na 4 personen mee ophielden, dus toen zaten de overige 41 zonder kaartje. Maar gelukkig was er een heel aardige conducteur die ons een ritje gratis gaf, naar een groter station waar ze van die hokjes hadden met mensen die kaartjes verkopen ^^ Dus uiteindelijk hebben we daar onze kaartjes gekocht ^^ Openbaar vervoer in Rome is heel goedkoop - voor 18 euro heb je 4 dagen onbeperkt reizen met zowel de metro als de tram als de bus! Dus dat is wel handig!! ^^

De eerste dag hebben we… *peinst* Best wel veel dingen bezocht. Alleen herinner ik me niet meer wat we nou welke dag gedaan hebben…. Nouja, dan maar geen chronologische volgorde. Woensdag zijn we naar de Vaticaanse Musea geweest! Was erg interessant - het grootste deel van de tijd heb ik in m’n eentje doorgebracht, een stukje van de groep vandaan, omdat zij een gids hadden die allerlei verhalen vertelde over de dingen die me juist niet zo interesseerde, dus ik heb lekker dingetjes in m’n eentje bekeken ^^ (niemand heeft me opgemerkt, en ik heb ze allemaal weer teruggevonden!)

Na de Vaticaanse Musea zijn we de Sint Pieter ingegaan - supermooi, echt meer een museum dan een kerk!! Heel gaaf, vol mozaïeken, beelden (inclusief eentje met afgesleten voeten omdat het kennelijk geluk brengt die aan te raken, wat mensen dus al enkele eeuwen doen :) ). Maar volgens mij heb ik jullie daar al een keer mee lastiggevallen, en bovendien is dit een blog, geen Kunst Geschiedenis boek.

Het is trouwens ironisch hoe ik als niet-gelovige meer respect heb voor kerken dan gelovigen. Dat wil zeggen - de meeste van mijn klasgenootjes zijn voor zover ik weet in zekere zin Katholiek (men vraagt hier altijd of ik protestants ben, alleen maar omdat ik Nederlands ben - nou ja zeg! Niet dat ik ook maar iets tegen welk geloof dan ook heb (hoewel het Vliegende Spaghettimonster me iets te ver gaat, en ik ook niet echt geneigd ben tot het serieus nemen van mensen die het Tolkien-geloof aanhangen, wat inhoudt dat ze ervan overtuigd zijn dat Hobbits, Elven en Dwergen bestaan, of erger nog, dat ze ze zelf zijn - nou heb ik er geen last van, en moeten ze dat vooral denken als ze er verder niemand mee lastigvallen, maargoed :P), maar je kunt toch moeilijk aannemen dat ik waarschijnlijk wel Protestants zal zijn omdat ik toevallig Nederlands ben!). Hoe dan ook, men praat luid, neemt hun muts niet af, whatsappt, maakt selfies etc. Merkwaardig.

IJs in Rome is trouwens heel erg lekker - iedereen die gaat moet of een ijsje kopen aan het plein bij het Pantheon, of op eentje op Piazza Navona (goh, wat een duidelijke beschrijving). Voor jullie wetenschap - er zijn minstens 5 gelaterie aan Piazza Navona, er moeten er haast wel meer zijn. Ook pizza’s raad ik jullie aan, maar dat geldt eigenlijk voor heel Italië (duh).

Verder zijn we naar het Pantheon geweest, waar Rafaël begraven ligt. Pantheon is erg mooi - het is, als ik het me goed herinner, een Romeinse tempel, omgebouwd tot Katholieke/Christelijke Kerk. En er zit een gat in het dak. Ik meen het, een waar gat, ongeveer… tja, hoeveel meter in doorsnee? Op de grond staan er van die hekjes met linten ertussen omdat je daar niet mag lopen - als het geregend heeft is het namelijk nat binnen. Maar wanneer de zon schijnt, valt er zo’n enorme Lord-of-the-Rings-achtige lichtbundel naar binnen (verder heb ik heel veel respect voor het Christendom en vind ik het Tolkien-geloof raar, dat merken jullie zeker wel he?).

Over regen gesproken - woensdag heeft het geregend. En niet zo’n beetje ook, het was een echte Oud-Hollandse bui die de hele middag aangehouden heeft. Meer zo’n regenwoud bui eigenlijk, want ook in Nederland is dit weer niet normaal. We zijn dus allemaal volledig verzopen, tegen zoiets helpt geen paraplu. Probleem was alleen wel dat ik maar één paar schoenen bij me had, en niet al teveel reservekleding (rugtas he…). Maar geen nood! Teruggekomen in het hotel zijn we allemaal naar onze kamers gegaan, hebben we ons omgekleed enzo, en hebben toen en masse onze föhns gebruikt om kleding en schoenen te drogen. Met 45 man is dat natuurlijk een heel slim idee: de elektriciteit is twee keer uitgevallen, dus ik ben twee keer drie verdiepingen naar beneden gelopen, over de natte trappen (het trappenhuis van het hotel was niet geheel waterdicht..) op m’n sokken, in m’n pyjama, om te vragen of ze iets konden doen. Maargoed, was wel grappig hoor - en uiteindelijk is alles gedroogd!

We zijn trouwens ook een record aantal leerlingen kwijtgeraakt (voor ex-OVC’ers (of normale OVC’ers, wie weet): niemand onder een brug achtergelaten, we zijn met 45 vertrokken en met 45 teruggekomen) (helaas). In de metro, de eerste dag. We moesten vertrekken van station Termini, het centrum van Rome. Daar is het altijd heel erg druk, en moet je jezelf praktisch een weg de metro in vechten. We hebben meer dan de helft van de leerlingen verloren omdat ze niet meer in de metro pasten, hehe. Daar hoor ik niet om te lachen natuurlijk, maar… stelletje dorpelingen :P Maar we hebben iedereen weer gevonden, dus dat scheelt! ^^

Verder hebben we nog in een restaurant gegeten, spaghetti carbonara. Dat komt uit Rome, traditioneel gerecht. En het was zo lekker… :O


Dat was de Rome-reis geloof ik wel, ik kan niet echt meer iets supercools bedenken. Ik hoorde trouwens gisteren dat het OVC de Rome-reis had in dezelfde week dat ik het had, dus als ik dat geweten had had ik eventjes gedag kunnen zeggen - maar ik had het vergeten te vragen! :O Nouja, helaas ;) Ik hoop dat ze een paar leuke dagen gehad hebben, ondanks de regen van woensdag :P

Verder gaat alles hier wel z’n gangetje - ik ben, helaas, gewend geraakt aan het Italiaanse eten. Als in, hoeveelheden en tijden. Dus dat zal wanneer ik terugben wel weer wennen worden, haha :P


Voor de rest is er dus niet zo heel veel gebeurd, dus ik denk dat ik maar ga afsluiten.


Zie jullie allemaal gauw weer!!!

Groetjes, Suzanne ^^

Reacties

Reacties

Oma S.

Hoi suz,

Fijn om te horen dat Rome zo bevallen is!
Geen bushokjes of fontane gesloopt? Je weet wat ik bedoel

En mooi dat de spaghetti zo lekker was , hebben wij hier laatst ook nog gegeten.
Maar die van ons is waarschijnlijk minder buona (toch maar een beetje Italiaans , weet niet of het klopt , maar dat geeft niet het gaat om de goede bedoeling)
Vraag je het recept aan nonna?

Hier is het lekker weer , vandaag nog in de giardina gezeten.

Maar ik ga nog even wat nuttigs doen , we zien elkaar gauw weer.
En ik “spreek” je wel weer op de app , met al die paaskippen (grapje)

Norma

Hey meissie,

Mooi om te horen dat je een goede tijd hebt gehad in Rome, ondanks de obstakels ;-)
En een beetje regen, daar kunnen wij Nederlanders wel tegen!

Veel plezier nog de laatste maandjes!

Dikke knuffel,
mama

Kirsten Slagboom

Hallo allerliefste nichtje,

Ik vroeg me al af wanneer een nieuwe blog online zou plaatsen.........

Het is zoals gewoon een leuke blog :):)

Wat leuk om te horen dat je je daar wel vermaakt en er nog veel van opsteekt ook!

Geniet ervan meid!!! :):)
Groetjes vanuit Nieuw-Vennep

Myrthe Yara

Hiiiiiii Suzanneeeee!!!!

Wie bouwt er nou een kerk met een groot gat in het midden? [rare jongens, die romeinen!]
Rondlopen in water op je sokken? Brrrrrr!!

Ik ben naar Dutch Comic Con geweest, en het was FANTASTISCH!!!!! =D Ik ben op de foto geweest met Osric!!!! (zie profile pic) Maar daar vertel ik later wel meer over (A)

Het was wel wat stilletjes zonder jou en stefan bij opa's verjaardag hoor, maar dat gaan we goedmaken wanneer jullie weer thuiskomen ^___^

Het was weer een leuke post Suuz :P seeya next time!

xxxxx

Loes!

Hallo Suzanne,een heel leuke blog!?????
Weer veel gezien van Rome ,zo te lezen! En zoals myrthe zei, het was wel een beetje kaal zonder jullie !
Het Pantheon herinner ik mij nog wel! Die hebben wij ook gezien! Erg mooi, ook al is een gat in het dak, misschien niet zo handig! Ha, ha!

Jij ook een fijne dag! Tot gauw! Groetjes uit Zwijndrecht!!!???????

Martina

Hi Suuz!

Wat leuk om te lezen dat je zo een mooie tijd had in Rome! Gaaf dat jullie zoveel historische panden hebben bezocht :).
Veel plezier verder :)

Byee MJ

Stefan

hi suz leuke blog
maar wie bouwt er nou weer een kerk met een gat in het dak? wat doen ze als het sneeuwt? of misschien sneeuwt het wel nooit in rome kan natuurlijk ook
ijs klinkt lekker
groetjes stefan

Amber

JE LEEFT NOG!!! Met weer een nieuwe blog! :D Had je het afgesproken met Stefan of zo? Goed getimed.
Lekker handig om alleen maar met een rugtasje op stap te gaan. En als je warme chocomel wordt aangeboden, nooit afslaan :P
Hahahahaha, 45 Italianen = 70 Nederlandse kleuters met een suiker-overschot? Weet ik dat ook weer!

Wahahaa, dus eerst had bijna geen van jullie een metrokaartje, en vervolgens laat je de helft staan op het perron xD Wel mooi dat je daar zo goedkoop kunt reizen, dat houd ik in mijn achterhoofd. Ook een grappig verhaal dat jullie het voor elkaar kregen om 2x de stoppen te laten doorslaan.
Een beeld met afgesleten voeten… dat doet me denken aan zo’n beeld op een beroemde brug in Praag die op één plek helemaal verkleurd is omdat het geluk zou brengen om hem daar aan te raken. (vooral niet denken aan alle bacteriën die daar moeten zitten)

Zo te horen weet je je weg nu wel te vinden in Rome. Dus mochten we daar ooit nog eens komen, dan zul je een uitstekende gids zijn :P

Bedankt voor het leuke verhaal! Ik kijk alweer uit naar de volgende :P

Loes

Ik weet niet wie mijn antwoord heeft geschreven??

Norma

De tekst onder mijn naam is ook niet door mij geschreven, maar het is 1 april en er zit een verdachte volgorde in de tijden van de antwoorden, dus...........

Martina

Hahaha 1 april! Dat zal het zijn, ik vond het al zo vreemd; ik ga straks alles lezen suuz maar ik heb niet gereageerd nog hoor :)

De echte MJ

Martina

Ik hoop trouwens wel dat de 1 april-ler zich bekend maakt; Jos? Opa? Oma?

Norma

Ik gok op Amber :-)

Oma S

Zo vroeg ben ik nog niet op de webmail!
Ik noem je nooit suz, dus dat is een foutje van de 1 april haas.
En giardina foutje, (giardino.)
Het is hier windkracht 10 dus in de tuin zitten?
Trouwens in de ochtend om 7.30?
Dat laat ik aan de 1 april haas over.
Die is keihard in die dingen.
Komt misschien wel uit het hoge noorden.

Leuk trouwens weer eens een blog, wachten maar weer op de volgende.Maar eerst de paasdagen, en dan ...op naar jullie thuiskomst.
Je spullen zullen dan vast niet in een rugzakje passen!
Suzanne ik groet je , saluti.

Amber

Nooouuu vooruit dan, ik was het. 1 april!

Ik kwam al vele maanden terug met het idee, want tja, een systeem waarmee identiteitsfraude zo gemakkelijk uit te voeren is kan ik natuurlijk niet aan me laten voorbij gaan!

Uiteraard was dit plan niet mogelijk geweest zonder mijn lieftallige assistente, Suzanne!!
Ten eerste gaf ze mij toestemming om dit te doen, ten tweede gaf ze me haar blog vervroegd door zodat ik 'jullie' reacties kon opschrijven, en ten derde heeft zij ook de nodige stukjes geschreven :)

We hebben veel te veel lol gehad met het nabootsen van jullie schrijfstijlen die, als je erop let, erg kenmerkend zijn.

Ik was me er ook van bewust dat er teveel reacties waren geplaatst in een te korte tijd. Maar ja, ik weet niet wie van jullie het eerste opstaat en hoe snel diegene het nieuws verspreidt wanneer die zijn/haar naam ziet staan!

De gewenste chaos kweken en speculaties opwekken is me gelukt, dus ik ben helemaal gelukkig, hehehe.

Tot volgend jaar 1 april!

Norma

Hey 1 april hazen!

Leuke grap!! De teksten passen idd goed bij de personen die ze zogenaamd geschreven zouden moeten hebben! Ik was net wakker toen ik het las vanmorgen en ging toch even aan mezelf twijfelen.
Complimenten aan de fraudeurs!

Suzanne,

Leuk blog weer, het was het wachten waard!

Dikke knuffel (deze wel echt van mij :-) )

Mama

Martina

Haha, wat een grap! Ik vind hem leuk :). Goed bedacht meiden, chapeau!

Suuz ik denk dat jou of ambers reactie eigenlijk wel goed past dus weinig aan toe te voegen xD.

Veel plezier!

MJ

Suzanne (De 1 April Haas)

Daaaaaaaaaag, allemaal XD

Jullie zijn in ieder geval allemaal lekker wakker, ook om 7:30 in de ochtend XD (tja, ik wilde het vòòr school posten, daar moet je vroeg voor op! :P XD)
Maar leuk om jullie ECHTE reacties te lezen!!

Groetjes allemaal!! ^^

SB

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!